Fundación Todo Mejora

Todo Mejora ønsker at sikre velvære blandt unge lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede (LGBT, lesbian, gay, bisexual and transgender) ved hjælp af forebyggende programmer mod selvmord og homofobisk mobning.

Driftsomfang

Small

Sektor

Socialt arbejde

Mål

Et mere effektivt samarbejde

Skab kontakt til støtter

Produkt

G Suite til nonprofitorganisationer

Google Ad Grants

YouTubes nonprofitprogram

Website

https://www.todomejora.org

Udfordringen

Chile har en af de højeste rater for skolevold og selvmord blandt teenagere i Latinamerika. Chiles selvmordsrate har også den næsthøjeste vækst blandt alle OECD-lande (Organisation for Economic Co-operation and Development)1. Nationale data viser, at hvis der ikke bliver gjort noget, vil der om fire år være ét ungt menneske om dagen, der tager sit eget liv2. Studier fra UNICEF, ministerierne for social udvikling og uddannelse og Todo Mejora indikerer konsekvent, at vold, der udøves på baggrund af andres seksuelle orientering og kønsidentitet og -udtryk (SOGIE, sexual orientation and gender identity and expression), er vidt udbredt blandt unge i hjemmet, i skolen og i samfundet3. Selv skolepersonalet kommer ofte med LGBT-fobiske bemærkninger, og selv når forældrene informeres, skrider forældrene eller skoleledelsen sjældent til handling4. Todo Mejora bestræber sig på at skabe et sted, hvor børn og unge føler sig ubetinget værdsat og kan modtage støtte, når de møder diskrimination, udstødelse fra familien og homofobisk mobning.

For at skabe dette sikre sted har Todo Mejora taget teknologien i brug for at revolutionere deres processer. Teamet vidste, at de var nødt til at samle informationer ét sted for at skabe institutionel hukommelse og bevare deres historik (dokumenter, billeder, videoer, kontaktpersoner osv.). Dette krævede mere end bare et almindeligt arkivskab. Todo Mejora ønskede at øge samarbejdet og derved forbedre effektiviteten og produktiviteten.

Som mange andre nonprofitorganisationer ville Todo Mejora også fokusere på nye måder at nå ud til deres målgruppe på: LGBT-børn og -unge, der leder efter information og hjælp. I den forbindelse håbede de også at gøre den chilenske befolkning mere opmærksomme på deres brand. Det var især vigtigt at nå ud til en bredere målgruppe for at tiltrække flere donorer og frivillige – især via digitale medier.

Historie

Todo Mejora besluttede at bruge Google Ad Grants til at øge chancen for at nå ud til LGBT-unge. Organisationen håbede, at deres annonce kunne viderebringe et budskab om håb og støtte og åbne døren til yderligere ressourcer. Hvis en oprørt bruger f.eks. googlede "selvmordstanker", ville vedkommende se en annonce for Todo Mejora med en beroligende meddelelse og et alternativ til selvmord. Organisationen analyserede også søgetermer som f.eks. "jeg vil begå selvmord" ,"hvem skal jeg ringe til, hvis jeg vil begå selvmord?", "hvor skal jeg gå hen med min datter, som har forsøgt at begå selvmord?" og "hjælp mig, jeg vil dø". Det var en følelsesladet proces, men teamet lærte, hvor vigtigt det var at skabe kontakt til brugere, som mangler hjælp i en svær tid.

Todo Mejora brugte også G Suite til at styre deres aktiviteter og gjorde brug af 30 GB lagerplads pr. bruger og et ubegrænset antal brugerkonti, så de kunne samle teamet. Nu udfører teamet alt det daglige arbejde i Gmail, Google Drev og Google Kalender.

Todo Mejora har indset, hvor vigtigt det er at dele et visuelt budskab med den unge befolkning, og har brugt YouTube til at dele personlige historier, der har til formål at inspirere LGBT-unge i Chile. Teamet bruger overlejringer med opfordring til handling på deres videoer for at hjælpe med at udbrede missionen og opnå vigtige mål som f.eks. at modtage donationer.

"Det mest overraskende var, at det virkede. Det var interessant at se, hvad folk søgte efter på Google.com – f.eks. "jeg vil begå selvmord", "hvem skal jeg ringe til, hvis jeg vil begå selvmord?", "hvor skal jeg gå hen med min datter, som har forsøgt at begå selvmord?" og "hjælp mig, jeg vil dø". Det var et meget åbenbarende og smertefuldt indblik, men det inspirerede os til at styrke vores arbejde og lave annoncer med Google Ad Grants for at yde støtte til dem, der har brug for det."

Julio C. Dantas, stifter af Todo Mejora

Effekt

En dag kontaktede en pige på 19 år Todo Mejora via supportkanaler og sagde: "Da jeg var meget deprimeret, gik jeg på Google og søgte efter tips til at begå selvmord. Jeres organisation "Todo Mejora" (betyder "Det bliver bedre") dukkede op i mine søgeresultater. Det fik mig til at smile og mindede mig om årsagen til at fortsætte." I en enkel Google-søgning kunne hun have valgt en anden mulighed. Men i stedet fandt hun hjælp og talte med vores specialister gennem en supportkanal. Den dag reddede vi et liv med hjælp fra Google Ad Grants.

Disse håbefulde budskaber hjælper LGBT-unge med at klare sig gennem svære situationer og forestille sig en lysere fremtid. Siden partnerskabet med Google til nonprofitorganisationer begyndte, har Todo Mejora også set en tydelig effekt på deres tal. Teamet har oplevet en forhøjelse af trafikken via Google Søgning på 20 % fra 2015 til 2016. I 2015 ankom 55 % af websitetrafikken via sociale medier mod 28,6 % fra Google Søgning. I 2016 blev rækkefølgen ændret, da sociale medier genererede 33,12 % af de besøgende, og Google Søgning genererede 49,59 %.

Den øgede trafik via Ad Grants har fået Todo Mejora til at udbygge deres supportkanaler. I år har nonprofitorganisationen udvidet deres hotline med støtte til folk med selvmordstanker fra 2 til 7 timer om ugen, og de arbejder på at udvide denne tjeneste til 30 timer om ugen næste år.

I dag udfører Todo Mejora 100 % af deres daglige arbejde i G Suite til nonprofitorganisationer. Alt arbejdet gemmes i Google Drev, og teamet har indset, at de ikke behøver at bruge andre tjenester eller produkter til at gemme indhold. Dette gør det nemt for alle teammedlemmer at vedligeholde og få adgang til alle dokumenter. Dette har været afgørende i bestræbelsen på at hjælpe teamet med at gøre teamets arbejde dybere og mere omfattende.

Todo Mejora har brugt værktøjer i Google til nonprofitorganisationer til at udvide og styrke deres organisation, så de kan fokusere på at redde liv blandt LGBT-unge i Latinamerika.

1OECD (2016). Low Performing Students: Why They Fall Behind and How To Help Them Succeed [Elever med ringe præstationer: Hvorfor de kommer bagud, og hvordan de kan hjælpes]. PISA. OECD Publishing. Paris
2 Ministerio de Salud de Chile (2013). Situación Actual del Suicidio Adolescente en Chile, con perspectiva de Género [Aktuel situation for selvmord blandt unge i Chile set i et kønsperspektiv]. Programa Nacional de Salud Integral de Adolescentes y Jóvenes. Chile.
3 Fundación Todo Mejora (2016). Encuesta Nacional de Clima Escolar. Experiencias de Violencia e inseguridad Escolar de Estudiantes Lesbianas, Gays, Bisexuales y Trans [Klimaundersøgelse for statsskoler. Oplevelser med vold og usikkerhed i skolen blandt lesbiske, homoseksuelle, biseksuelle og transkønnede elever]. Fundación Todo Mejora. Chile.
4Berger, Christian (2015). Bullying homofóbico en Chile: Investigación y Acción [Homofobisk mobning i Chile: Undersøgelse og handling]. Fundación Todo Mejora. Chile.

Se, hvordan andre organisationer bruger Google til nonprofitorganisationer til at gøre en forskel.