Kritik af HST


Repsak
 Share

Recommended Posts

Hej.

Her på MOL hører man konstant om hvor godt HST er, men jeg vil gerne høre om der er nogen der har dårlige erfaringer med det? Jeg er selv i uge 5 med mit HST program og er okay tilfreds, men synes ikke jeg er "smadret" nok dagen efter, kan ikke rigtig mærke det ordentlig i kroppen og føler altid at der er mere i mig når jeg er færdig med træningen. Så overvejer lidt at skifte til et split program. Så vil gerne høre lidt kritik på HST, hvis da der er noget.

Mvh Kasper

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Her på MOL hører man konstant om hvor godt HST er, men jeg vil gerne høre om der er nogen der har dårlige erfaringer med det? Jeg er selv i uge 5 med mit HST program og er okay tilfreds, men synes ikke jeg er "smadret" nok dagen efter, kan ikke rigtig mærke det ordentlig i kroppen og føler altid at der er mere i mig når jeg er færdig med træningen. Så overvejer lidt at skifte til et split program. Så vil gerne høre lidt kritik på HST, hvis da der er noget.

Mvh Kasper

HVis du ikke er "smadret" nok bagefter, hvorfor tilføjer du så ikke flere øvelser?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Det største problem med HST efter min mening er at det er så fastlagt. Fra du går i gang ved du stort set 100% hvad du skal løfte og hvor mange gange de næste 8 uger. Det vil være enormt kedeligt og uinspirerende for mange, uanset hvor gode resultater programmet kan lave.

Hvis du får skruet et solidt program sammen og får tilpasses træningsmængden til dit niveau, så er det ganske effektivt. Måske ikke bedre end mange andre solidt funderede programmer, men godt deroppe af. :smile:

Link to comment
Share on other sites

HVis du ikke er "smadret" nok bagefter, hvorfor tilføjer du så ikke flere øvelser?

Hr. K

Det ville også være logisk, men det har noget at gøre med træningstiden. Som det ser ud nu, tar programmet ca 2 timer incl opvarmning, og har sjældent tid til at træne mere end det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kasper

Jeg har kørt HST nogle gange, og har selv gode erfaringer med det. Jeg kender kun en enkelt som ikke fik noget ud af det. I hans tilfælde, tror jeg primært det skyldes at han var vandt til en meget meget højere volume. Frekvensen, og volumen i HST var ganske enkelt for lav, i forhold til hans normale program.

Hvis du er i uge 5, er du lige startet med 5 rep ugen. Hvis ikke du føler dig brugt, har du måske sat din slut vægt for lavt, eller valgt for sløje øvelser.

Ligeledes er spørgsmålet om du kører det helt konventionelt, eller du har tilføjet flere sæt til?

Da jeg kørte det, tilføjede jeg flere sæt til de store løft for at få givet de store muskel grupper lidt flere tæv. Virkede glimrende for mig

Link to comment
Share on other sites

Jo, synes jeg køre det ret stramt efter bogen, jeg har dog tilføjet flere øvelser, f.eks. dødløft, som jeg mener er uundværlig. Jeg har dog ikke planer om at køre den excentriske del, er det dumt?.. Ja, jeg startede på 5 reps i mandags og skal ned og træne i dag. Jeg er også okay tilfreds med mine resultater, men tror jeg vil følge dit råd og prøve at banke nogle ekstra kg på i dag og se hvosdan det går..

Forresten, er det meget vigtigt at holde 9 dages pause når man er færdig med programmet? jeg får svært ved ikke at træne i 9 dage!

Link to comment
Share on other sites

Det er en klassisk fejl at holde sig til det fastlage program i HST. De fleste bliver stærkere i løbet af en HST cyklus og derfor vil den vægt som var 5 rm i starten af cyklussen ikke være tung nok i sluitningen. Desuden glemmer mange at hver minicyklus starter med relativt lette vægte og derfor fungerer som restitutionsperiode. Det betyder at man i slutningen af hver minicyklus SKAL ramme failure.

Et eksempel:

Tonny vil gerne være stor og fastsætter sin 15 Rm, 10 RM og 5 RM. Da han når til sidste dag med 15 rep, er vægten tung og Tonny er træt, han løfter derfor blot det der står i skemaet at han skal.

Da han når sin næstsidste træning med 10 RM går det imidlertid nemt (Tonny har nemlig drukket sin skummetmælk), og Tonny vælger derfor at løfte tungere(!) end der står i programmet. Sidste træning med 10 RM er hård, men alligevel smider Tonny igen lidt ekstra på, for han ved jo at de første træninger i næste uge er relativt nemme. Han får godt nok kun 1 x 9 og 1 x 8 på biceps, men vægten er tungere end den har været tidligere i programmet.

Da Tonny når til slutningen af 5'er ugen, smider han igen mere på, for hans biceps er blevet store og stærke. Faktisk smider Tonny også et sæt mere på så han slutter med at køre 3 x 5, der går lige i bisps!. Tonny har ikke en makker og kører derfor cheat curls i de sidste to uger af programmet. I de øvelser, hvor han ikke kan cheate, kører han 4 x 5.

Pointen er: HST-programmet er kun en guideline, (hvilket den person Blackice refererer til heller ikke fattede). Hvis du har overskud så kør tungere, flere sæt osv. Så længe der er en progression igennem programmet skal det nok virke. Og kør så de sidste to uger også. Cheat hvis du ikke har en makker og kør flere sæt og tungere, på de øvelser, hvor du ikke kan cheate.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Pointen er: HST-programmet er kun en guideline, (hvilket den person Blackice refererer til heller ikke fattede). Hvis du har overskud så kør tungere, flere sæt osv. Så længe der er en progression igennem programmet skal det nok virke. Og kør så de sidste to uger også. Cheat hvis du ikke har en makker og kør flere sæt og tungere, på de øvelser, hvor du ikke kan cheate.

Enig. Jeg er dog ikke 100% sikker på at den pågældende havde fået gode resultater alligevel. Hvis man er vandt til 6 ugentlige hardcore trænings pas, kunne jeg forestille mig at 3 gange fullbody hst vil indebære for lidt udfordring.

Link to comment
Share on other sites

Det ville også være logisk, men det har noget at gøre med træningstiden. Som det ser ud nu, tar programmet ca 2 timer incl opvarmning, og har sjældent tid til at træne mere end det.

Det har jeg svært ved at forstå. Jeg kører selv HST, og har gjort det i over et halvt år. Jeg er igennem et pas på ca. 50 min, og er smadret hver gang.

Kører du med basisøvelser som, Dødløft, squat, frontsquat, bænk, chins, clean'n'press, jump shrugs etc?

Hvis du kan tage 2 sæt af de øvelser i hvert pas, og du ikke er smadret, så er du min nye helt.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Kører dødløft, squat, bænk, chin ups, osv. Er ikke lige helt klar over hvad clean'n'press, jump shrugs er? Kører for det meste min 3 sæt i hver øvelse. Siger heller ikke at det overhovedet ikke kan mærkes, for det kan det. I starten af programmet synes jeg det var meget hårdt, men her i den sidste del synes jeg ikke det er hårdt nok. Det hænger formentlig sammen med det Quantanamo siger, at jeg ikke har tilpasset belastningen efter min progression, så det vil jeg da lave om på.

Link to comment
Share on other sites

Nej, vil godt indrømme at jeg ikke er 100% inde i fysiologiens mindste dele hvad angår programmet. men det eneste jeg ville høre var egentlig om der var nogen der havde dårlige erfaringer med HST, mest for at ha noget at holde op mod de mange positive indlæg (Siger bestemt ikke at jeg synes HST er et dårligt program).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet at folk der er i god form og er vant til at træne høj volumen og ofte til failure får ganske lidt ud af HST.

Formanden i LVK som er ret stor fætter, der har trænet high-volume ball to the walls træning i 20 år, oplevede ligefrem tilbagegang under en HST...

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share