Hst


knaldperlen81
 Share

Recommended Posts

Selvom jeg ikke fik den ønskede respons på mit sidste indlæg angående hst vil jeg dog gerne oprette endnu et indlæg :superman:

er startet med hst og ville i den forbindelse høre jeres méning angående følgende :

Er det optimalt, at have både Squat og dødløft, som en del af træningsprogrammet ?

Eller er dette blot "alt for meget" ?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

"optimalt" er et meget stærkt ord at bruge i træningssammenhænge (og mange andre sammenhænge sådan set), men det er en detalje.

Hvis man kan klare de reps man har fastsat (og har fastsat dem fornuftigt) og ikke føler det overbelaster én, ja, så er det klart bedre at have begge med end at nøjes.

Nogen vælger at skifte imellem de to, evt supplere med en knap så hård øvelse for bagsiden, når dødløft udelades og ditto for forsiden.

Jeg klarede mig fint ved at smide 2-3 andre øvelser ind imellem - så lignede jeg heller ikke en slatten karklud bagefter. :bigsmile:

Pointen: Det er forskelligt fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret :4thumbup:

... jamen så kommer begge øvelser med på programmet

Lige et sidste spørgsmål du måske lige kunne forklare :

"Hvis man kan klare de reps man har fastsat"(Citat dit svar)

Skal det forstået således :

Jeg har valgt 15r første to uger, så 10r to uger, 5r to uger o.v.s .. detter er korrekt ikke ?

Eller skal det forståes således, at jeg må "håbe" at jeg har fastsat det antal kilo, som jeg kan yde ved f.eks 15r korrekt ? :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ja, den skulle selvfølgelig forståes sådan, at "du kan klare det fastlagte antal reps (15, 10 eller 5) med den fastsatte vægt".

Hvis du har testet til 15RM i squat til 80kg eller hvad nu måtte være, og du så efter dødløft (hvis du tager dødløft først) måske kun kan lave 10 reps med de 80kg i squat, så har dødløften tappet (for) meget. Enten kan du så bare acceptere at du ikke kunne lave alle reps og fortsætte programmet, du kan tage flere øvelser ind imellem squat og dødløft eller du kan skifte mellem dem som beskrevet. Hvis det fortsætter med at du kan tage mindre end testet, så er det nok en god ide at lave lidt om.

Link to comment
Share on other sites

SÅDAN::: SE DET VAR ET SVAR, SOM KUNNE BRUGES TIL NOGET ::. YES SIR :4thumbup:

og efter dette fedterøvs- tillæg svinger jeg lige et sidste spørgsmål på banen hehe...

Hvordan kan det være, at hst er opbygget således at f.eks første cyklus vil slutvægten ved 15r være lige præcist det man har indtastet som værende det man kan yde ved netop 15 rm...

eksemple.. :

Bænkpres : indtastet ved 15 r = 80

Første 14-dage se således ud :

70 72,5 75 75 77,5 80

hvordan kan det være at det ønskede slut - resultatet f.esk ikke skulle være 82.. altså en stigning på 2 kilo ?

Hvordan kan en uændret vægtforøgelse skabe muskel- væskt ?

Vil cyklus 1,2,3 ikke være let, da det er det man formoder at kunne løftes ved 15 r , 10 r , 5 rm ? TOtal forudtaget og forhåbelig uholdbar konklusion :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Fremgangsmåden når man starter HST er ofte følgende (eller burde være det):

Test af diverse RM's

1-1½ uges træningspause

2 ugers 15 reps

osv osv

Det vil altså sige, at der kun er gået cirka 3 uger fra man testede sin 15 RM til man skal løfte den og formentlig i mindst 2 sæt. At forvente markante stigninger i løfteevne på så kort tid er næppe rimeligt.

Princippet i HST er meget kort fortalt, at du "aftræner" musklen ved at holde pause, så når du begynder igen, så vil vægte du har løftet før (ja selv lavere vægte end det du før løftede) kunne stimulere tilstrækkeligt til at skabe muskelvækst. Dog skal det siges at det ikke er 15'erne primære formål at give muskelvækst. Det kan du læse meget mere om på den originale HST-hjemmeside, der linkes til i artiklen her fra MOL.

Til gengæld er det ikke unormalt at opleve man kan fortsætte 5'erne fordi man er stærkere - det gjorde jeg selv. Jeg valgte den første gang at køre cyklussen som planlagt, teste nye RM's og så "få glæde" af de tungere vægte næste cyklus. Anden gang valgte jeg at smide en uge mere på af 5'ere, inden negativerne, fordi jeg kunne øge vægten. Jeg kan ikke svare dig på hvad der virkede bedst, men det sidste valg er i hvert fald det hårdeste.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share