Petit Bateau kombinerer data fra deres fysiske butikker med Google Analytics til at optimere deres digitale marketing

Det franske tøjbrand Petit Bateau ville gerne forstå deres kunders vej fra online til offline. Med indsigt fra Google Analytics kunne de se, hvordan mobil- og onlineshopping førte til konverteringer – og hvordan de bedre kunne fordele deres digitale marketingbudget.

Mål

  • Få en bedre forståelse af online til offline-adfærden.

Fremgangsmåde

  • 36 dages købsoplysninger fra butikkerne blev uploadet til Google Analytics.

  • Trafik fra websitebrugere, der var logget ind, blev matchet med køb i butikken foretaget med loyalitetskort.

Resultater

  • 44 % af køberne i butikken besøgte websitet inden for syv dage op til deres køb i butikken.

  • Forbrugere med den højeste købsværdi i butikken søger op til tre gange mere online før deres køb.

  • Mobilbesøgende konverterer 11 % hyppigere i butikken end computerbesøgende og bruger også 8 % mere på køb i butikken.

  • Seks gange højere kampagneeffekt med AdWords-annoncer end med klassiske onlineannoncer, hvis salg i butikken medregnes.

Udfordringen

Petit Bateau-kunder i Frankrig kan handle i 153 fysiske butikker og på Petit-bateau.fr. Selvom brandet vidste, at mange mennesker søger information om produkterne online, inden de går ind i en fysisk butik for at købe, forstod de ikke deres kundebases online til offline-adfærd. Et betydeligt antal onlinebrugere logger ind på deres website ved hjælp af virksomhedens loyalitetskort, hvilket gør det muligt at matche trafikken fra brugere, der er logget ind, med efterfølgende transaktioner i butikken foretaget med et loyalitetskort. Så de brugte Google Analytics til at udvikle en innovativ undersøgelse.

Tilgangen

Petit Bateau uploadede 36 dages data fra butikken til Google Analytics og opdagede, at det digitale spillede en vigtig rolle for køb i butikken: 44 % af køberne i butikken besøgte websitet inden for syv dage op til købet, og 9 % af køberne i butikken besøgte websitet samme dag som deres køb i den fysiske butik. Og når købsværdien er høj, foretager forbrugerne op til tre gange flere informationssøgninger online, end når værdien er lav.

Yderligere analyse viste, at online til offline-effekten var særlig vigtig på mobilenheder. Med en mobiltrafikandel på 34 % – som var stadigt stigende – oplevede Petit Bateau, at mobilbesøgende i butikken konverterede 11 % hyppigere end computerbesøgende, og deres forbrug i butikken var 8 % større.

Ved at bruge Google Analytics til at måle online til offline-købsadfærden kunne Petit Bateau beregne AdWords-kampagneeffekten – som viste sig at være seks gange højere med salg i butikken medregnet.

Ved at bruge Google Analytics til at måle online til offline-købsadfærden kunne Petit Bateau bedre forstå effekten af onlinemarketing på salg i butikkerne og bruge dataene til at beregne AdWords-kampagneeffekten, som viste sig at være seks gange højere med salg i butikken medregnet.

Ved at tage transaktioner i butikkerne i betragtning gør Petit Bateau det muligt at optimere deres digitale marketingprogrammer, træffe mere velinformerede beslutninger om mediebudgetfordeling og skabe bedre oplevelser for forbrugerne, når de skifter mellem digitale og fysiske shoppingmiljøer.

Med hjælp fra bureauet NetBooster har Petit Bateau flyttet mere af budgettet fra offline- til onlinemarketing med et stort fokus på at få nye kunder gennem generiske søgetermer. Virksomheden øgede investeringen i Google Søgning med 60 % i forhold til året før, primært finansieret af kommunikationsteamet. De øgede også deres mobilbud med 20 %. Dette resulterede i, at mobilandelen af deres søgebudget nåede 43 %, hvilket er mere end andelen af ​​mobiltrafik. I mellemtiden har intern kommunikation hjulpet deres butiksteams med at forstå digitale mediers rolle i kunderejsen og betydningen af ​​at opmuntre til digital shopping, søgning, sammenligning og køb.