Det kan være så vanskeligt at få NOx-forureningen ned på grænseværdierne i de af VW-koncernens dieselbiler, der er udstyret med snydesoftware, at enkelte kunder skal have en ny bil.
Sådan lyder det fra den nyudnævnte topchef for koncernen, Matthias Müller, som det er lykkedes Frankfurter Allgemeine at få et længere interview med.
Den tyske avis talte med topchefen onsdag, efter at Volkswagen havde afleveret sin plan for at få forureningen fra bilerne ned. Modtager er en afdeling under det tyske transportministerium, Kraftfahrtbundesamt, som nu skal tage stilling til, om planen er god nok.
Måske 'kun' 9,5 millioner biler
Af interviewet fremgår først en lille nyhed, som kan være god for koncernen: Der har været forlydender om, at det ikke er 11 millioner biler, der kører rundt og forpester luften med for mange kvælstofilter, men 'kun' 9,5 millioner. Til det siger Matthias Müller ifølge den tyske avis, at det 'forhåbentlig' er færre biler end de 11 millioner.
En anden halvgod nyhed er, at VW hvad koncernens 1,2- og 2,0-liters dieselmotorer angår forventer at kunne nøjes med at opgradere softwaren. Hvis de tyske myndigheder godkender planen, vil opgraderingen begynde i starten af det nye år.
Og så den dårlige nyhed: Koncernens 1,6-liters dieselmotorer kan ikke nøjes med ny software. Derfor kommer det til at vare næste år med, før de sidste af de 3,6 millioner biler, som kører rundt med den motor i Europa, er udbedret.
Her bliver der brug for ombygninger. Nøjagtig hvilke vil variere fra bil til bil, for det er ikke kun afhængigt af motoren, men også af, hvilken teknologi der i øvrigt er indbygget i bilen. Der er tusindvis af kombinationer at tage hensyn til.
Flere medier beretter dog om, at bilerne skal forsynes med nye indsprøjtningsdyser. Desuden kan det blive nødvendigt med større katalysatorer. Den slags ombygninger kan kun foretages på specialværksteder, hvor de lokale værksteder ventes at kunne opgradere softwaren på 1,2- og 2.0-liters motorerne.
Nogle skal måske have en ny bil
Ifølge Matthias Müller vil det i særlige tilfælde blive overvejet, om kunderne skal have en helt ny bil. Han nævner ikke, hvilke tilfælde det drejer sig om, eller hvad der skal ske med de gamle og forurenende biler.
Ombygningen og evt. udskiftning af de ramte biler bliver foretaget udelukkende på VW’s regning, understreger Matthias Müller. Volkswagen skal derfor igennem et større spareprogram for at finansiere de milliardhøje udgifter, hvis nøjagtige størrelser ikke bliver nærmere specificeret i det seneste interview.
Samtidig har oplysningerne om de omfattende ombygninger, der venter 1,6-liters motoren, fået advokaterne til at lugte blod. En lang række søgsmål er allerede omtalt i medierne, og nu slår advokaterne på, at ejerne ikke kan sælge deres VW, Audi, Seat eller Skoda, før ombygningerne er afsluttet. For hvem vil købe en model, der forurener og skal igennem sådan en omgang, spørger de.
Den tyske transportminister, Alexander Dobrint, regner med, at hans ministerium kan nøjes med få dage til at godkende den nye plan. Men han er ifølge de tyske medier skeptisk over for, at der går så lang tid, inden de sidste biler er bygget om, så de overholder miljøstandarderne.
Fortsat jagt på de ansvarlige
Samtidig med VW's fremlæggelse af en plan for løsningen af problemet, intensiveres jagten på de ansvarlige for skandalen. Statsanklageren i den tyske delstat Niedersachsen gennemførte torsdag en razzia i Volkswagens hovedkvarter og på flere andre lokationer, oplyser anklagemyndigheden på sin hjemmeside.
Det fremgår af meddelelsen, at målet var at sikre 'dokumenter og datamedier, der kan give oplysninger om den nøjagtige procedure, som de involverede har anvendt ved manipulation af udstødningen fra dieselkøretøjer' – samt at finde oplysninger, der kan lede til de involveredes identitet. Razziaen blev foretaget af tre statsanklagere bistået af kriminalpolitiet.