VW-direktør: Vi kan blive nødt til at give kunderne en ny bil

8. oktober 2015 kl. 16:2326
VW-direktør: Vi kan blive nødt til at give kunderne en ny bil
Illustration: Volkswagen.
De fleste af VW’s dieselmotorer med snydesoftware kan repareres med en softwareopdatering. Men biler med 1,6-liter motorer skal måske have nye dyser og en ombygget katalysator – og i enkelte tilfælde kan det komme på tale at give ejerne en ny bil, siger VW's nye topchef i et interview.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det kan være så vanskeligt at få NOx-forureningen ned på grænseværdierne i de af VW-koncernens dieselbiler, der er udstyret med snydesoftware, at enkelte kunder skal have en ny bil.

Sådan lyder det fra den nyudnævnte topchef for koncernen, Matthias Müller, som det er lykkedes Frankfurter Allgemeine at få et længere interview med.

Den tyske avis talte med topchefen onsdag, efter at Volkswagen havde afleveret sin plan for at få forureningen fra bilerne ned. Modtager er en afdeling under det tyske transportministerium, Kraftfahrtbundesamt, som nu skal tage stilling til, om planen er god nok.

Måske 'kun' 9,5 millioner biler

Af interviewet fremgår først en lille nyhed, som kan være god for koncernen: Der har været forlydender om, at det ikke er 11 millioner biler, der kører rundt og forpester luften med for mange kvælstofilter, men 'kun' 9,5 millioner. Til det siger Matthias Müller ifølge den tyske avis, at det 'forhåbentlig' er færre biler end de 11 millioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En anden halvgod nyhed er, at VW hvad koncernens 1,2- og 2,0-liters dieselmotorer angår forventer at kunne nøjes med at opgradere softwaren. Hvis de tyske myndigheder godkender planen, vil opgraderingen begynde i starten af det nye år.

Og så den dårlige nyhed: Koncernens 1,6-liters dieselmotorer kan ikke nøjes med ny software. Derfor kommer det til at vare næste år med, før de sidste af de 3,6 millioner biler, som kører rundt med den motor i Europa, er udbedret.

Her bliver der brug for ombygninger. Nøjagtig hvilke vil variere fra bil til bil, for det er ikke kun afhængigt af motoren, men også af, hvilken teknologi der i øvrigt er indbygget i bilen. Der er tusindvis af kombinationer at tage hensyn til.

Flere medier beretter dog om, at bilerne skal forsynes med nye indsprøjtningsdyser. Desuden kan det blive nødvendigt med større katalysatorer. Den slags ombygninger kan kun foretages på specialværksteder, hvor de lokale værksteder ventes at kunne opgradere softwaren på 1,2- og 2.0-liters motorerne.

Nogle skal måske have en ny bil

Ifølge Matthias Müller vil det i særlige tilfælde blive overvejet, om kunderne skal have en helt ny bil. Han nævner ikke, hvilke tilfælde det drejer sig om, eller hvad der skal ske med de gamle og forurenende biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ombygningen og evt. udskiftning af de ramte biler bliver foretaget udelukkende på VW’s regning, understreger Matthias Müller. Volkswagen skal derfor igennem et større spareprogram for at finansiere de milliardhøje udgifter, hvis nøjagtige størrelser ikke bliver nærmere specificeret i det seneste interview.

Samtidig har oplysningerne om de omfattende ombygninger, der venter 1,6-liters motoren, fået advokaterne til at lugte blod. En lang række søgsmål er allerede omtalt i medierne, og nu slår advokaterne på, at ejerne ikke kan sælge deres VW, Audi, Seat eller Skoda, før ombygningerne er afsluttet. For hvem vil købe en model, der forurener og skal igennem sådan en omgang, spørger de.

Den tyske transportminister, Alexander Dobrint, regner med, at hans ministerium kan nøjes med få dage til at godkende den nye plan. Men han er ifølge de tyske medier skeptisk over for, at der går så lang tid, inden de sidste biler er bygget om, så de overholder miljøstandarderne.

Fortsat jagt på de ansvarlige

Samtidig med VW's fremlæggelse af en plan for løsningen af problemet, intensiveres jagten på de ansvarlige for skandalen. Statsanklageren i den tyske delstat Niedersachsen gennemførte torsdag en razzia i Volkswagens hovedkvarter og på flere andre lokationer, oplyser anklagemyndigheden på sin hjemmeside.

Det fremgår af meddelelsen, at målet var at sikre 'dokumenter og datamedier, der kan give oplysninger om den nøjagtige procedure, som de involverede har anvendt ved manipulation af udstødningen fra dieselkøretøjer' – samt at finde oplysninger, der kan lede til de involveredes identitet. Razziaen blev foretaget af tre statsanklagere bistået af kriminalpolitiet.

26 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
26
15. oktober 2015 kl. 08:49
Løsningen bliver dyr.

Den eneste løsning jeg kan se, kommer til at koste kassen!

Hvis alle holder pedantisk på deres ret, så har VW solgt biler som ikke kan det de har hævdet at kunne.

Bilejerne kan få opgraderet noget software, så bilerne forurener det de må - med dårligere ydelse til gengæld. Det vil bilejerne ikke være tilfredse med, for det er ikke det de har købt!

Bilejerne kan (måske) beholde ydelsen, hvis de så betaler noget mere i grøn ejerafgift - det vil de heller ikke være tilfredse med, for det er heller ikke dét de har købt.

VW kan give alle bilejerne deres penge tilbage. Så kan de selv gå ud og købe en anden vogn efter eget ønske. Det bliver ret dyrt.

Vi mangler også lige staten: Den mængde forurening som bilejerne (uforvarende) har lukket ud, udløser en højere grøn afgift, som bilejeren må afholde med tilbagevirkende kraft. Hvis der er en forældelsesfrist på sådan noget, skal de måske kun gøre det tre år tilbage i tiden. Men den udgift må VW afholde oven i.

VW kommer til at sprøjte penge ud i rå mængder, så jeg ville nødig være direktøren for VW lige nu...!

25
13. oktober 2015 kl. 10:37
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Laeg lige maerke til det er en BENZIN bil ikke diesel... mvh Jens

24
13. oktober 2015 kl. 06:06
Re: Alle jer der mener at

Derfor forurener den nu alligevel mere end før. Man skal være godt naiv hvis man tror et par oversmarte danskere kan gøre det bedre end samtlige bil fabrikker.

22
11. oktober 2015 kl. 10:45
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Kan du ikke forklare mig hvordan det er muligt at afbrænde mere brændstof og samtidig udlede mindre. Jeg forstår det ikke?

Mængden af grundstoffer der hældes i tanken, og kommer ud af motoren igen må nødvendigvis være den samme. Kulstof i Benzin eller disel kan ende i udstødningen som enten sod, uforbrændte kulbrinter, kulilte, eller kuldioxid. Nitrogenen i disel kan ende i udstødningen som enten NOx eller frit nitrogen N2. En motor der bruger extra energi på at omdanne alt nitrogen til N2, vil udlede mere kulstof, men mindre NOx.

Spørgsmål til kemikerne? Hvordan kan det værre at der bliver dannet med NOx ved forbrænding ved høje temperaturer? Og kræver omdannelsen af NOx til frit nitrogen energi, eller frigiver det energi?

21
11. oktober 2015 kl. 00:05
Alle jer der mener at

Alle jer der mener at Christians Worm's Ford, som er blevet Scantune "optimeret", forurener mere - mon ikke i skulle sætte jer ind i, hvad i taler om? En BENZINbil udleder IKKE NoX'er!!!

M.v.h.

19
9. oktober 2015 kl. 21:43
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Det Scan-tune, BSR m.m.f. gør er decideret ulovligt, fordi bilerne ikke overholder lovkravene til forurening bagefter.

Der er få firmaer som har lovlige trimninger, som er godkendte af myndighederne f.eks. Hirsch. I disse få tilfælde opnår man en bil der forurener mindre, yder mere og bruger mindre brændstof.

17
9. oktober 2015 kl. 12:57
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Har fået optimeret min C-Max 1,6 Ecoboost benzinmotor hos scan-tune.dk. Udover 60+ HK og knap 100Nm mere, har den fået en betydelig bedre motorgang og et forbrug, der er faldet fra 11km/l til 14-15km/l målt på tankfulde. Så der er noget at gøre ved produktionstolerancerne.
Og jo, den er blevet meget sjovere at køre i, men det er jo en helt anden sag ;-)....

Tillykke, du har nu en bil der fourener markant mere end før - flot gået :) Specielt på NOx'en er der er markant stigning, flere taler om forøgelser på 200-300%. (du hæver ladetryk, dieselmængde, deaktiverer EGR ventil og nogle ændrer også på SOI - det giver markant højere NOx udledning)

Problemet er at du DK ikke kan teste for NOx udledning, du kan teste CO,CO2 og partikel densitet, derfor smutter alle chippede dieselbiler lige gennem synshallens (ubrugelige) test ved høje omdrejninger uden belastning.

Så at sige at Scantune kan løse det - ej vel..

16
9. oktober 2015 kl. 11:55
Re: Syn

Jeg mener kun der måles CO, ilt og uforbrændt brændstof til syn. NOx bliver i hvert fald ikke målt, så VW'erne ville klare syn, præcis som chippede biler gør det i dag.

15
9. oktober 2015 kl. 11:51
Re: Problemet kan løses relativt enkelt og effektivt!

HHO virker ikke. Så nej.

https://www.popularmechanics.com/cars/a3983/4310717/

14
9. oktober 2015 kl. 11:51
Syn

Man bør vel kalde alle VW disel biler til om syn. Så ryger pladerne på dem som ikke overholder reglerne.

13
9. oktober 2015 kl. 11:12
Problemet kan løses relativt enkelt og effektivt!

Problemet kan løses effektivt ved å installer hho generator for injeksjon til forbrenningen. Resultatet blir større kraft, mindre drivstoff forbruk og utslipp langt under gjelddene krav.

The problem can be solved efficiently by installing HHO generator injection for combustion. The result is more power, less fuel consumption and emissions far below the debt markets requirements.

12
9. oktober 2015 kl. 11:02
I følge ADAC

Så er der ingen andre biler med diesel motorer, europæiske eller amerikanske der kan overholde de nuværende miljøkrav ved almindeligt kørsel, hele problemet ligger hos vores politikere der er i lommen på bilindustriens lobbyister, det er der katten ligger begravet. Selv om VW selvfølgelig ikke skal snyde

11
9. oktober 2015 kl. 10:01
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Balancen mellem km/l, moment/hk og NOx er irriterende: Bedre økonomi og flere hestekræfter er sagtens muligt, men det giver højere NOx-udledning. Derfor, når du får mappet din bil til +60 hk/+100 Nm, så laver den med garanti mere NOx, end da den forlod fabrikken.

Det VW har gjort er at auto-mappe: dvs. når den bliver testet lever den op til kravene, men på vejen kører den som din gør nu: bedre brændstoføkonomi og motorydelse, men med mere NOx.

9
9. oktober 2015 kl. 09:27
Re: Scan-tune kan gøre det på en time

Tillykke med de forbedrede spec's - men har du fået målt udledningen af skadelige partikler /NOx før og efter (altså alt andet end CO2)?

Det er jo præcist det, der er VW's hovedpine. Hvis de skulle leve op til udledningskravene for NOx ville det lægge bånd på motorerne, så de ikke ville være så sjove at køre i. Derfor den særlige test indstilling, så bilen i test ville "være kedelig/bovlam" at køre i (det foregår jo nok på et rullefelt) og bestå, men ville være mere en Drivers Car på landevejen med en for høj udledning.

8
9. oktober 2015 kl. 08:44
Scan-tune kan gøre det på en time

Har fået optimeret min C-Max 1,6 Ecoboost benzinmotor hos scan-tune.dk. Udover 60+ HK og knap 100Nm mere, har den fået en betydelig bedre motorgang og et forbrug, der er faldet fra 11km/l til 14-15km/l målt på tankfulde. Så der er noget at gøre ved produktionstolerancerne. Og jo, den er blevet meget sjovere at køre i, men det er jo en helt anden sag ;-)....

7
9. oktober 2015 kl. 07:35
Re: Hvilken bil?

I teorien kunne man løse problemet med en software update, ved optimerer effektiviteten af forbrændingen. Så kunne man hente nogle få procent. Men VW/Audi har ikke en motor som teknologisk er langt nok fremme til at dette vil batte noget - derfor har man snyt.

En del af problemet har måske været de store forventninger til at elbils-teknologien, som mange troede bare lige vil tage over i løbet af få år - hvorfor så skylde andet snyd og markedsføring i gammel teknologi? Men,det store gennem brud, lader vente på sig - og den elektriske "folkevogn" ser vi nok først om 10-15 år.

6
9. oktober 2015 kl. 04:02
Hvilken bil?

Det morsomme ved denne, er jo at VW vil tilbagekalde biler, men hvad vil de tilkalde biler for?

Vil de tilbagekalde deres biler for at opdatere softwaren? Det ville jo være grotesk!

Vil de tilbagekalde deres biler for at putte en anden motor i den? Det ville jo være umuligt.

Men hvem ved?

5
8. oktober 2015 kl. 21:24
Nye biler...

Det bliver vel ikke danske VW ejere der skal sætte næsen op efter en ny erstatningsbil. Af alle lande, vil det nok kunne betale sig at udskifte en masse dele, end at betale dansk afgift af erstatningsbiler (penge retur ved eksport af den "gamle" eller ej...).

4
8. oktober 2015 kl. 20:41
Re: Tvivler på at en software opdatering er nok....

Hvis myndighederne fortsætter med at vende det blinde øje til (EU), kan VW vel fikse problemet ved at omprogrammere styringen så den altid kører snydeprogrammet ved de omdrejninger og den belastning som bilen bliver udsat for på rullefelt - jeg tænker det er almindelig taktik i branchen. Så bliver den udynamisk og tørstig ved testlignende nisse-kørsel, men med uændret ydelse - og forurening - når man kører friskere. Det kan værdsætter at måle forskellen på ydelsen, selvom bil ikke kører som det oprindelige var tænkt

3
8. oktober 2015 kl. 20:04
Re: Tvivler på at en software opdatering er nok....

Det har du helt ret i...

Motorerne holde ikke op med at forurene fordi snydesoftwaren pilles ud, den virker kun ved ved test.

Flere af deres motorer har en historie der grundlæggende går 15 år tilbage, og der er meget stor forskel på motorerne fra den gang og hvad man har måtte gøre ved dem af nyere dato, for at de leve op til kravene i dag. Det er vel disse udviklingsomkostninger VW/Audi har sparet med snyde softwaren. Ladetrykket er f.eks. op til 10 gange højre på en moderne turbo-diesel, hvilket stiller krav til hele konstruktionen, så her hjælper udenoms tingene som dyser, partikelfilter og software ikke meget.

Noget andet vi ser er ulempen ved at dele så mange stumper i mellem mærkerne som VAG har gjort. Det giver selvfølge en billigere produktionspris, at man f.eks. har sammen motor i en Skoda og en Audi - men, når den så er gal, så rammer det over alt.

VW har i år vist en ny motorgeneration frem, forhåbentlig uden snyd, spørgsmålet er nok mere om det kan betale sig at ligge den i de ældre biler fremfor at bruge uanede ressourcer på at modificerer de gamle. Toyota har f.eks. også også måtte skifte et hav af motorer ud...

Men, ejerne kan da glæde sig over, at man vil gøre noget - hvis ikke det vælter hele VAG først. Det kan også på sigt at give plads til nye teknologiske fremskridt...

1
8. oktober 2015 kl. 19:35
Tvivler på at en software opdatering er nok....

Det virker i mine øjne ret underligt, at de på 14 dage kan finde ud af, at en software opgradering er nok til 1,2 og 2,0 (jeg har disse motorer i mine biler).

De har vel brugt oceaner af tid/penge da de udviklede disse motorer og dengang kunne de ikke få dem til at leve op til kravene uden at snyde med softwaren.

De burde vist have brugt de 14 dage inden de lancerede de motorer i sin tid.. Så kunne de have sparet mange penge :)

Mon ikke det ville være en god ide, at få målt ydelsen før/efter denne software opgradering, så jeg kan være sikker på jeg ikke står tilbage med en dårligere ydelse - Jeg har vel i bund og grund en forventning om, at de yder det som lovet, da jeg handlede bilerne....