Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 valg af oldenborg hingst!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 23:25

Hej alle i skønne heste folk :)

 

jeg ahr været så heldig at låne en oldenborg hoppe af min svigerinde som jeg må lave et føl på.

men der er så mange hingste at vælge imellem at jeg knap nok kan vælge?!

derfor vil jeg gerne be' om jeres bud på en god hingst til min hoppe.

 

hun hedder Verona af Helfin

hun er 168 cm. høj

hun er efter:

f: Pele Lille Evagård

ff: Thor

mf: Gruson Grundberg

mmf:Sander af Hvarre

 

jeg mener hun er kåret med 7-7-6 i gangarter og 7 i helhed og type. dog står der på en finsk hjemmeside 7-7-8-7, det er nogle tal jeg ikke helt forstår?

 

hun har lavet fine føl efter bl.a.:

Lami Søndervang (164, MB-niveau)

Laban af Kloster (171, MB-niveau)

Rams jr. (181, MB-niveau)

Effekt (165, LB-niveau)

First Class af Hvarre (165)

 

Jeg ønsker mig primært en dressur hest, den skal helst være omkring 165-170 +/- og helst ikke for tung og gammeldags.

 

hingsten må helst ikke være alt for dyr!

 

jeg har kigget lidt på Union Jack, Weltjungge, Højvangs Strauss og Valesco.

 

Jeg har aldrig "lavet" et føl før, så alt hjælp modtages med kyshånd :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 08:05

 

Hej Julie

 

Hoppen er kåret med: 7787 67 786 7

 

Jeg har ikke forstand til at guide andre med hingstevalg, jeg vil bare fortælle dig at Union Jack ikke længere er på dansk oldenborg avl's hingsteliste.

 

Vi fik april 2010 et velgående ædelt hingsteføl efter Højvangs Strauss. Et hingsteføl som var solgt på 14 dage til prisen og faktisk en del henvendelser. Han endte op hos en dressurrytter som forventer ham til de høje klasser. Han står lige nu i løsdrift hos en DV avler, hvor han får meget ros både for bevægelser, samt for hans ædle smarte type. Dog vil jeg sige at DOA fandt ham for ædel til følskue. -Hans mor var en 75% stor madame.

 

Vi venter igen i år føl efter Strauss på vores 9P's sølvmedalje hoppe. Et føl vi glæder os meget til at se.

 

Vores Strauss-afkom:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Held og lykke i dit valg med hingst.. Det er altid spændende at skulle lave sit eget


Lykkelig ejer af de skønherligste hoppeduller

www.stald-noir.dk


Danske oldenborgheste kan og vil...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stump »Stald Noir«
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 09:13

Mange tak for kåringsresultaterne, må jeg spørge hvor du fandt du dem? :)

 

Sikke en charmerende følle :) jeg vil helt sikkert fortsat overveje Højvangs Strauss :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingste valg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 10:16

Hvis du er intra i nogen af dem fra støvring hingste depot kan du evt maile dem og høre hvilken de vil anbefale til hoppen - det har jeg gjort og til min anbefalede de Findus B og ham skal hun ifoles med i år:-) De er rigtig søde og hjælpsomme:-)



Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk


Præstemarkgaard

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingste
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 13:20

Weltjunge er en DV hingst.

Pøj pøj med hingstevalget...

 


Mvh. Gitte


StaldOlsen.dk


GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz


Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Weltjunge
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 19:23

Camilla81 ?CamillaHenriksø?

tak for tippet, det vil jeg prøve :)

 

Stald Olsen

Der står på Katrinelunds hjemmeside at han også er kåret i oldenborg, så mon ikke man kan bruge ham alligevel?

0
0
Svar på denne tråd
 
 nope...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 19:27

Der står han er kåret i Oldenburg - som er et tysk forbund.

 

Han er ikke kåret/godkendt i Dansk Oldenborgavl.

 

Det er nu heller ikke let at finde ud af, men Weltjunge er no-go hvis du vil lave en oldenborg.


Mvh. Gitte


StaldOlsen.dk


GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz


Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd
 
 oldenborg hingstene
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 20:55
Rams jr, har startet en enkelt springklasse, men ikke på mb.
Lami søndervang er b-hest i dressur.
Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror der menes
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 23:02

Hej Lotte

 

Jeg tror der menes hoppens afkom , deres højde og hvad de kan gå

Feks MB

 

 

 

VH Tine

 

 

 

Super dejlige oldenborg heste sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm Tine.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 23:39

Det så også lidt mystisk ud med højderne ud for hingtene. Ved Lami han ikke er 164 i stang ;).

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hva med
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 10:07

Sonny boy højbogård??

 

Min hoppe venter efter ham


Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 11:23

jeg kender en rigtig skøn unghingst, som virkelig kan spadsere... uuh hvis ikk min var en fjordhoppe, så havde jeg brugt ham..

Risbjerggårds Hitman hedder han og han er utrolig sød og rolig.. du kan se mere om ham på www.stutteri-risbjerggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Årets hingstekåring 18-19 feb
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 08:11

Hej.

 

Jamen så er det da en god ide at møde op i

Middelfart 18-19 feb og se de nye hingste.

 

Til Årets hingstekåring I DOA og Trakener forbundet

 

Her kommer muligvis også opvisnings hingste.

 

 

VH Tine Lautrup Petersen

 

 

 

Oldenborg hingsteføl sælges

Oldenborg hoppe sælges

 

www.stutterietkirsebaergaarden.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 09:47

Stald Olsen

nåh på den måde, jeg troede egentlig det var det samme :) ups...

 

Lotte Miller

hehe ja det ser nok lidt mystisk ud, men det var et forsøg på at vise hvad hun havde avlet med de hingste :)

 

røntved

han er osse en fin basse :)

 

Kimmie N

han ser også fin ud.

 

Tine Petersen

jeg ville gerne, problemet er bare at jeg rejser til australien her d. 26 jan. ;)

 

tror efterhånden jeg har besluttet mig for Højvangs Strauss :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er også
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 20:24

god mulighed for at se en masse dejlige oldenborg hingste til hingstedag sjælland http://www.hingstedagsj.dk/ det er først 18. marts hvis du er nået hjem fra australien der...



Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk


Præstemarkgaard

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 australien
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 21:07

Camilla81 ?CamillaHenriksø?

Jeg kommer først hjem til jul så det kan jeg desværre heller ikke :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 krav...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 21:09

Jeg havde de præcis samme krav som dig.

 

"

Jeg ønsker mig primært en dressur hest, den skal helst være omkring 165-170 +/- og helst ikke for tung og gammeldags.

 

hingsten må helst ikke være alt for dyr!"

 

Og valgte Kirsebærgårdens joker. Er meget glad for mit valg.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 22:55

Vil bare sige mht hingstevalg, at det ikke bør være de 2-3 tusind det koster mere at få en evt bedre hingst, der gør at du vil vælge en billig hingst, for alle andre udgifter vil være de samme uanset om det er en dyr eller billig hingst du vælger.

 

Det blev ski lidt rodet, men håber du forstår hva jeg mener..


0
0
Svar på denne tråd
 
 oldenborg afkom
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 10:31

Jeg har afkom efter hingste der er kåret med 9 og 10 i helhed.

De er faldet forskelligt ud, men det er ikke påg. af prisen jeg har valgt dem. Det var fordi jeg vil gå efter hvad de havde af kvaliteter bedre end min hoppe. Jeg har også avlet et afkom efter Kirsebærgårdens Joker, som er solgt.

Men selvfølgelig kan man ikke lade være med at,lægge mærke til hvad de koster hver især, bedæknings omkostningerne.

 

Men jeg har tit tænkt på, hvis man ikke kan få den reele pris for sine afkom, og istedet for skal langt ned i pris for at få dem solgt, ja så kan man lige så godt vælge en hingst der er langt billigere, eller holde en pause med at avle. Der skal jo også være et økonomisk grundlag for at man vil avle til salg.

 

Der er mange der avler race-heste, derfor vil det også som tiden er nu, være svært at sælge de afkom vi har stående til reele priser. Altså er der nok konkurrence.

 

Jeg har selv valgt en pause, da jeg ikke har fået solgt de afkom jeg har avlet. En enkelt har jeg valgt at beholde.

Om jeg kommer til det igen, må tiden vise.

 

 

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 21:52

Ved godt at 2-3-5 tusind er mange penge at give "ekstra" for en bedre kåret hingst og passer en billigere hingst bedre til ens hoppe så er det jo heller ikke disse kroner der kommer i vejen...

 

Når det så er sagt så bør man måske overveje, som du selv skriver Lotte, at holde pause med avlen, for har man ikke råd til at ofre 2-3-5 tusind mere på en bedækning, så har man næppe råd til de ekstra udgifter der kan forekomme i forbindelse med foling- dårlig benstilling på føllet, skader, sygdom osv osv.

 

Jeg har indtil videre ikke haft de store problemer med at komme af med mine afkom.. Disse har så også være efter godt kårede forældre og kendt stamme og eller rimelig pris.

 

 

Hva med Unions big Ben?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stutteri Dano
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 12:45

Hej alle

 

Kan anbefale at tage et kig på mine egne hingste, i tilfælde af at du vil lave en med god type og god bevægelse, samt en ridelig hest, kan jeg anbefale Urfürst af Hvarre. har erfaring med afkom efter ham som jeg selv har redet, men også fra vores kunder som har købt afkom efter ham, som allle kun har posetive ting og sige.

 

Ønsker du derimod en sportshest for fremtiden har vi også Sinclaire af Hvarre. Hanhar indtil videre gjort det godt på konkurence banerne, og er ud af dansk oldenborgavls bedste hoppestamme, med 3 x årets hoppe i træk på mor siden. Derudover er hans far Stuntmann af Hvarre aktuel i international dressur som en af de eneste oldenborghingste, og blev i 2010 blandt de ti bedste ved danmarksmesterskaberne i dressur.

 

Du kan tage et kig på vores hjemmeside, der dog ikke er opdateret for nylig, da vi arbejder på en ny udgave.

 

http://www.stutteridano.dk

Du er også velkommen til at kontakte mig per tlf eller sms på 27640800

 

Venlig Hilsen Anders Olesen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 13:29

Om folk ikke har råd eller ikke vil ofre penge på en dyre hingst end hvad andre vil, kan man IKKE generalisere og sige "hvis du ikke har råd til en dyrer hingst, så har du ikke råd til de ekstra udgifter der er iforbindelse med dårlige benstilling på føllet, skader sygdom".....man kan være utrolig uheldig, men det er da ikke ensbetydende med at man ikke har råd???

 

det var da noget af en udmelding, du har måske aldrig selv været uheldig med dit hestehold, Østerhjelm??

 

Selvfølelig er hesteholdet det samme uanset hvad hingst man vælger, men det er jo heller ikke altid at folk syntes de dyrere hingste er bedre at bruge, end dem der er billige? Det er jo ligeså meget hvordan afkommet falder ud.

For selvom man har godt kårede hopper, er det da ikke altid at afkommen falder ud som forventet, det har man da set flere gøre.

 

Hesteavl er interessant og spændende, men også en dyr adfære. Man kan være forfulgt af uheld, og det kan virkelig trække tænder ud. Og det ved man først når man har prøvet det ;).

 

Men det er stadig lige stor fornøjelse når der kommer et føl, og det er altid med stor spænding og nervøsitet.

 

Angående hingstevalg, har jeg set et rigtig godt hingsteføl efter Valesco, og den var altså i de røde toner. Men hold op hvor er den fin, den bliver solgt uden at opdrætter havde den til salg, så så heldig kan man også være :)

 

Men tag den hingst, der falder dig mest ind og se hvordan afkommet bliver, så kan du altid træffe valg bagefter om det er det du skal gøre igen :).

 

God fornøjelse med det, glæder mig til at se følle engang

:)

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 19:25

Lotte miller.. Jo vist har jeg været uheldig. Men har aldrig... haft heste tilsalg i længere tid alle er blevet solgt rimelig hurtig og til prisen. Dette tror JEG er på baggrund af afstamning og hva folk vil have.. Hvis man vil noget med avl kræver det efter MIN mening en god hoppestamme hvorpå man så evt kan bruge en mindre godt kåret hingst.

 

En hoppe som er kåret med under 8 i helhed kræver efter min mening ihvertfald en hingst kåret med min 8 i helhed for at den pågældende stamme FORHÅBENTLIG bliver bedre, hvis det er afstamning man går efter..

 

Avler man heste bare for hyggens skyld kan det som du Lotte selv er inde på være ligegyldig hva man bruger, men kvalitet koster..

 

Og ja det er en hård udmelding jeg kommer med for jeg mener virkelig at det er meget dum at spare 2-3-5 tusind på en bedækning. Denne besparelse er efter min mening fordi man ikke har råd til at ofre det mere og jeg har da også haft en knap så godt kåret hoppe som jeg lavede et par føl på, men måtte erkende at dårlig kåring og avl ikke hænger sammen.

 

Hvem ville ikke gerne have mulighed for at bruge en rigtig god kåret hingst der evt ville passe bedre til ens hoppe end en knap så god kåret hingst som måske passer knap så godt til ens hoppe.

 

At du ikke er kommet af med dine afkom lotte, hænger måske lidt sammen med hoppens afstamning og hvorledes den er rent kåringsmæssig og det at dine priser på de 2 føl/unghest du har tilsalg har svunget mellem 15 og 30 tusind på begge afkom de sidte 1½år.

 

Dette er ikke personlig ment, men blot en konstatering .

 

Kom forresten til at tænke på hva I egentlig mener er en billig hingst??

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sonny Boy Højbogård
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 14:25

Olh 796 Sonny Boy Højbogård, Han står til bedækning i år hos os, er en hel super hingst, med flere rideresutater.


Skal i køre med heste, da er vore de bedste.

Oldenborg heste kan og vil.

Oldenborg plage sælges.

www.123hjemmeside.dk/ hestevognskoersel

0
0
Svar på denne tråd
 
 lillau
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 01:08

Næh har i Sonny Boy stående i år:) han er bare kanon dejlig, fik et smukt føl efter ham sidste år er det jo nu:)

hva by står han så i, i sæsonen?


Skøn landejendom sælges!


249kvm bolig, 19.900kvm jord.

udlagt til hestefolde og 7 hestebokse! 1.7 mill.

 

old hoppeføl efter 9 points mor sælges

Oldenborg hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 privat.....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 14:46
Nu var det vist ikke mit privatliv omk hestene der blev spurgt efter, og hvordan jeg har sat priserne er min sag.
Men inden du nu så "flot" fortæller om min hoppes afstamning, bør du jo nok gå ind læse den lidt bedre, inden du udtaler dig ;). For så vidt jeg kan se er det ikke en dårlig stamme.

Men jeg håber trådstarter finder en løsning, og jeg håber hun har fået noget ud af det der bliver bidraget med, og ikke det private kontravers imellem mig og Østerhjem, for det var ikke meningen fra min side.

Held og lykke med det hele
Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 lotte.
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 18:32

Godt så... Har kigget lidt på din hoppes stamme og kan se at hele morens linie er kåret med 7 eller derunder. At der så er kommet en godt kendt hingst på gør i dette tilfælde ikke udslaget for bedre afkom.. Måske fordi mor linien er relativ lavt kåret...

 

Urprins er en ret kendt hingst, men også ret dårlig kåret 2klB 7 ud af 8 hingste. Han har haft held til at lave nogle gode afkom, men mon ikke også hoppernes tavle i disse tilfælde har haft noget med sagen at gøre.

 

Det er umulig på hestedata at se bagud i urprins linie mht kåring så det kan jo være både godt og skidt..

 

ps hvilken kontrovers.. Kommer bare med min mening og konstateringer ...


0
0
Svar på denne tråd
 
 www oesterhjelm dk
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 11:18

Jamen hvis din teori hænger sammen, så burde DOA (og andre avlsforeneinger) tage deres kåringsregler op til revision.

 

Nu ser jeg det nok sådan, at hvis man er en dygtig avler, så har man netop ikke brug for, udelukkende at gå efter 8-9-10-taller, for så kan man se, hvilke linier, der på smukkeste vis suplerer hinanden. Og jeg mener, det er her man skal sætte ind, så man ikke ender op med en avlsbestand på meget få individer, fordi alle bruger de samme hingste. Er man bange for 7-tallerne, så får vi et meget lille avlsmatriale at arbejde videre med. Og på lang sigt forbedre det ikke avlsmatrialet.

 

Og en dygtig avler kan (måske) finde der perfekte match til sin 6 pointshoppe. Og jeg skriver måske, for med avl er det jo stadig som med lotteri, det er ikke nok at deltage, man skal også være lidt heldig.

 

Og det er klart, man skal ikke fravælge en hingst pga en højere bedækningspris på et par eller 3 tusinde.

Men på den anden side, hvis man har to hingste der matcher lige godt, hvorfor søren så betale mere. Man smider da heller ikke evt 2000 ud vinduet for sjov.

 

Iøvrigt skal du da have tak for indføring i Millers valg af avlsheste og økonomi, det var noget vi kunne bruge i denne tråd.

 

Til trådstarter; Jeg ville ringe rundt til hingsteholdere (gerne dem med flere hingste), og fortælle dem, hvad du har, og hvad du ønsker.

De kender deres hingste så godt, at de ved hvad de "virker" på, så de kan give dig et godt bud på den rigtige hingst. Ring rundt til flere og hør hvad der står rundt omkring.

Eller også kan du se, hvad hun har lavet af tidligere føl, og så lave en hel søster/bror. Det kunne jeg nok have fundet på.

 

Held og lykke med projektet, avl er spændende og sjovt. Har desværre bare ikke tiden, pladsen eller økonomien selv.

Nyder hvert forår, at kunne følge med og glædes over alle de små føl, der kommer til verden.

 

 


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sonny Boy Hojbogård
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 14:23

Sonny Boy Hojbogård ,Han står til bedækning i Byrsted v.9240 Nibe


Skal i køre med heste, da er vore de bedste.

Oldenborg heste kan og vil.

Oldenborg plage sælges.

www.123hjemmeside.dk/ hestevognskoersel

0
0
Svar på denne tråd
 
 tråddebat
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 01:11

Hold da op en masse aktivitet der har været her på min tråd :)

nu er det efterhånden et stykke tid siden jeg har læst med da jeg har haft travlt med at flytte til Australien ;)

 

Jeg ønsker ikke at avle for at sælge videre, men jeg vil avle et føl til mig selv.

Jeg har ikke råd til en bedækning der i sidste ende koster 20.000. men det betyder ikke at jeg ikke vil have råd til diverse udgifter hvis mit føl kommer til at fejle noget efter det er blevet født.

 

Jeg har bl.a. haft skrevet til Støvring Hingstedepot og de Foreslog Eminenz og Daylight.

 

Hun har i Forvejen et føl efter Kirsebærgårdens Joker, hun ser rigtig fin ud, så måske skulle jeg overveje ham igen.

 

Jeg vil prøve at skrive rundt til nogle flere hingsteholdere og høre hvad de vil anbefale :)

 

tak for alle de gode råd, jeg har aldrig prøvet at avle før så det er dejligt med nogle indput ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldblodshingst
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 02:10

Jeg har faktisk overvejet at komme en xx på, evt. Flyinfact xx,

Er der nogen der har en kommentar til det?

 

Efter jeg har sidet og surfet lidt rundt i diverse tråde er jeg kommet til at tænke over:

Hvorfor er der ingen Araber hingste på DOAs hingsteliste?

Kan man få en xx hoppe kåret i DOA ligesom i DV??

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har lavet
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 09:22

jeg har lavet et super lækkert Flyinfact xx føl på min Nicolars/Dux hoppe.

jeg har i alt lavet 3 Flyinfact xx føl og alle har været lige i øjet. du kan se dem på min profil. De hedder Flora, Fiona og Felicity :)

 

Fiona :)

 


Sælges: 1 års hoppe efter Flyinfact/Rosenkavalier.

http://www.stald-egebjerg.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Union´s Big Ben
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 13:46

er efter Union Jack.

Kender ikke meget til avl, men var selv på kig efter Union Jack, til min for år tilbage. Og faldt faktisk over Big Ben til et hingsteshow. Kanon flot hingst.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Union Jack
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 07:05

Jeg har også overvejet Union Jack - men jeg kan ikke finde ham på DOAs hingsteliste??

 

og så er det jo et plus Katrinelund ligger på Mors hvor hoppen også står :) så er der ikke så langt ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Union Jack
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 08:06

Hej

 

Union Jack er ikke på DOAs hingsteliste

 

Måske findes der frost efter ham.

 

Når den ikke står på hingstelisten skal man vist betale

noget for at der kan komme pas på føllet men det kan du ringe

til foreningen og høre om.

 

Ellers god jagt efter den rette hingst til din hoppe

 

 

VH Tine

 

 

 

NU MED ÅRETS FLØJHINGST I DET FORÆDLET HOLD I DOA FOR 3 ÅRS.

 

Oldenborg hopper sælges

Oldenborg 1 års hingst sælges halvbror til fløjhingst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 at avle er som at vinde i lotto
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 09:04

enten får du noget godt, eller så er det bare en ny hyggeskovturs hest du har avlet.

 

Ja, man kan kigge på hoppens stamtavle, vurdere om man mener det er et godt mix, vurdere om hvilke højde man vil avle efter og vurdere, hvad man vil avle af egenskaber inden for ridning.

 

Er det raceavl man vil, eller er det udelukkende for at avle sig en ny kommende ridehest.

Hvis du vil avle en oldenborg, skal du selvf, gå efter at finde en god oldenborg hingst, som du vurdere kan forbedre din hoppes mangler. Men tro ikke, at ved at bruge samme hoppe og hingst i flere bedæknings perioder/år, altid giver samme udfald.

Jeg har lave mange føl med samme hoppe og hingst på flere af mine hopper og aldrig, har et eneste af dem givet helt samme resultat.

Du kan selvf. få lidt føling for, hvordan afkommet muligvis vil falde ud, men aldrig sikre resultater.

 

Hvad vil du avle, en hest der skal give dig stor karriere på dressur/spring banerne, eller en hest der skal bruges til lidt af det hele på lidt lavere plan.

 

Stod jeg med en oldenborghoppe, som skulle lave mig et godt kommende dressur emne, ja så ville jeg vælge en dv type eller en oldenborghingst med meget stor forædlings %. Jeg ville ikke gå efter de tunge typer, hvis min hoppe selv var en af de lidt tunge oldborg typer.

Var det en kommende ridehest til hygge og lidt dressur/spring på lavere plan, ja så ville jeg gå efter den hingst der kunne give mig roligt sind og vælge en med godt typisk oldenborg præg.

 

Ja jeg er udmærket klar over, at nogle nu vil gi mig tæv, grundet at jeg skriver tingene på den måde. Ja der er heldigvis rigtigt gode oldenborg heste, som kan gå med i toppen, men få af dem når der op. Inden for de lidt ædlere rideheste typer og her mener jeg dv typerne, ja der en mange flere som når toppen. Men de har jo også gennemgået mange års avlsarbejde, netop med henblik på ridehesten som atlet.

 

Jeg har selv valgt at avle oldenborg heste til eget forbrug. Men jeg har valgt at starte op med en god gennemavlet araberrace stamme og der på tilføre oldborg hingste, for på den måde at få det jeg vil ha, en god let oldenborg type.

 

Som avler skal man vurdere hvad man vil bruge afkommet til og avle ud fra det.





IMC

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 seks tegn
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 13:02

inger christensen:

Tusinde tak for dit indlæg, det har sat nogle tanker igang :)

 

Jeg havde brændt lidt varm på Eminenz, men jeg er nervøs for at han er for tung til min 100% hoppe, så jeg tror fortsat jeg vil holde mig til Højvangs Strauss, han er 37,5 %. så afkommet må blive omkring 69% eller?

jeg tror jeg kan få en rimelig god ridehest ud af det match. han har 8 i alle gangarter, forhåbentlig kan det forbedre Veronas 6er i gallop :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan fortælle
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 13:22

jeg har selv to efter Kasper. Deres mødere er helsøstere, men alligvel er de to meget forskellige.

Har set helsøsteren til min hoppe. De har samme temperman, men udseendet ... ja det er helt forskelligt. Min er 163 og den anden er 175.

Begge mine er 62,5% og virker ikke tung på nogen måder.

Har dog valgt ikke at avle på mine hoppe, da hun har lidt af et temperman til tidere.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 10:23

Hvad med Lámour af Støvlebæk?

 

Jeg købte selv sidste år et hngsteføl efter ham. Hoppen, en 100%, er ikke videre betydelig eller super kåret, men han er faldet rigtig godt ud.

 

Jeg er selv dressurrytter og søgte et føl der var ret højtstillet og med udtryk. På trods af at min er 88%, så er han ædel og med et meget fint hoved, hvilket Lámour giver videre til de fleste. Han har et super temperament og nogle fine gangarter, samt en overlinie der bliver rost fra dyrlægen.

 

Jeg kender ikke selv noget til avl, men synes det er en spændende hingst.

 

 


Sagde Ditte

Støt Dyreværnets arbejde!

Se mere på www.dyrevaernet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 10:44

freddy ?detvarkattens?

Jeg kan ikke finde nogen Kasper på DOAs hingsteliste? kan evt. linke til ham?

 

 

Diddlou

Han er 87½ og hans gangarts karaktere er ikke videre imponerende, min hoppe er kåret med 786 så jeg skal ha' en hingst der kan opveje hendes gallop :)

Men din dreng ser godt nok fin ud!

 

Jeg har skrevet med Ib Kirk fra Katrinelund og han foreslog mig at jeg skulle bruge en hingst med stor forædlingsgrad.

Jeg hælder stadig til Højvangs Strauss :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 21:13

Nu ved jeg ikke hvordan din hoppe ser ud men min egen hoppe har lavet 2 afkom efter Eminenz og de er faldet ud til den lette side på trods af at de begge er 75%.

 

Kig evt billeder på www.oesterhjelm.dk under Liva og Esprit.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der kommer flere
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 21:41

Af oldenborghingstene til Hingstedag Sjælland. Yes har fattet at du er Australien, men måske kan nogen andre blive fristet. Jeg har brugt både lamour (med gode afkom til følge) samt andre mere ædle hingste. Senest har jeg brugt Baccarat, hvilket også har været godt.

 

Strauss er også en fin hingst, men alt i alt handler det jo om hvorvidt det passer til hoppen. Kig på heste data om nogle af de heste der ligger lidt bag ude i stamtavlen har været brugt på hingste fra den linje, og se hvordan afkommet er blevet.

 

Held og lykke med det.

 




OLDENBORGHESTE FRA ØSTENSGAARD

CAMILLA HOLMGAARD CHRISTENSEN

 

Hingstedag Sjælland

Søndag d.18/3 kl 10.00

www.hingstedagsj.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 22:09

Uden at ville fornærme nogen, så skal man også have i baghovedet, at det med ædelhed og type afhænger af øjnene, der ser.

 

Jeg har oplevet flere forædlede DOA hopper med både 8 og 9, og endda medaljer, der i DV sammenhæng er en middel DS 7 points hoppe, med bemærkninger for diverse "gammeldagsheder" i ekstriør og bevægelse.

 

Men jeg er til "DV-modellen" af Oller, og har kun positivt at sige om Strauss-afkom, både med sind, type og bevægelse.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 23:06

hvad med gaugain af bækkeskov?? han er da smart iforld til 100% hopperne??

 

 


 

 

MVH

 

Mie

 

*Der har sine elskede Guldheste*

Stald Wede

 

*Tania Bambini*

* GULDLOK* / Welsh Cob

*Søndergårds Figaro*/ Shetlænder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen så kig på...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 07:54

Hej

 

 

Når du godt kan lide DV typer . Altså den forædlede type

 

Så skal du da kigge på LE MANS den nye fløjhingst efter super hingsten Laurids Crusador xx

 

 

 

VH Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kasper olh 701
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 09:27

Han er vist solgt til spanien for flere år siden. (2004-6)


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu skal i sgu holde op
Forfatter: 
Dato:  01-03-2012 15:15

Fik i 2003 kåret min hoppe fra 1985, hun blev kåret med helhed 7 og 8 i ben, den eneste grund til at hun blev kåret, var at hun havde et føl gående efter Højvangs Strauss og når hun er klar, kommer hun på banen, og først når hun er klar og det er hun ik endnu, men hun kommer også den dag hun er klar


stald- kvisselkrog
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2012 22:55

Marianne...... Hvor kom den fra???


0
0
Svar på denne tråd
 
 Marianne24 ♥kvisselkrog♥
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 00:22

Det var da vist det man kalder ; sort mands blegrøde tale... !!!

 

Se DET var et indlæg, der gør os alle meget klogere.

Skønt med sådan indlæg skudt lige fra hoften.


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Union Jack.
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 19:28

Union Jack kan klart anbefales. Købte en 3 årig hingst efter ham i sommers, og han er bare super lærenem! :D Og en dejlig rolig hest der tage alting i stiv arm, og ikke bliver bange for noget.

 

du kan se ham her, efter at jeg har redet ham i 2måneder.

 

Casanova Af Holbæk Huse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborg-avl
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 17:55

Nu vil jeg ikke gøre mig alt for klog på avl, da jeg som sådan ikke har noget belæg for det, men ud fra et ridemæssigt synspunkt vil jeg ALDRID anbefale Strauss. Jeg har endnu ikke mødt en, der var til at ride på, tværtimod... Og det bliver sagt med et dybt trist suk, for afkom efter Strauss er som regel meget smukke, venlige og omgængelige - fra jorden. Jeg mangler endnu at møde et afkom, der har den ridelighed, man normalt møder ved Oldenborgeren. Min egen er efter Union Jack med Uffe Korshøjgaard som morfar, 75% og super skøn! Ham er jeg simpelthen så glad for...

 

Jeg har godt lagt mærke til, Jack ikke længere er på DOA's liste, nogen, der ved hvorfor? Han er blevet købt af Tailormade og kan derfor findes på Katrinelunds hjemmeside dog. Jack står i Norge.

 

I Danmark har vi, som andre også har nævnt, Union's Big Ben, han er også en rigtig dejlig hest. Jeg så ham gå stævne på Broholm i sommers, dejlig udstråling, god gang og et super temperament.

 


Den som kun tar spøg for spøg - Og alvor kun alvorligt Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt.


UNION FIGHTER af FARMER


Sov sødt Montreux 1992-2009


Hvem siger, det hele skal være så kedeligt? ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 seks tegn
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 12:57

Tine Petersen

Hvor finder jeg Le Mans? er han på DOAs hjemmeside?

 

Dorthe75

Jeg har spurgt Ib Kirk om hvorfor Union Jck ikke var på hingstelisten og hvad det evt ville betyde. jeg fik at vide han var solgt til udlandet, men de havde stadig frostsæd efter ham.

 

Jeg er utrolig ked af at høre det med Strauss afkommende, nu havde jeg lige sat mig fast på ham og gik helt og glædede mig til næste år :) men det kan være jeg skal finde mig en anden hingst så. ØV!

 

Eeg vil gerne har en "DV type"/Sporty type.

Er der nogen der evt kan anbefale en anden forædler eller fuldblod?

hvad mener i om at bruge en fuldblodshingst?

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 14:53

 

Der er delte holdninger til Strauss, jeg kender flere afkom efter ham.. Også flere dejlige ridelige afkom.

 

Vi har i hvert fald kun ros til overs for vores Strauss-afkom.


Lykkelig ejer af de skønherligste hoppeduller

www.stald-noir.dk


 

Dansk oldenborg avl

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 15:07

Tja nu var det jo ikke for at tage modet fra dig... Der skal jo nok findes ridelige Strauss-afkom derude også, men de 4 stk, jeg har haft i hænder/kender til, har alle været meget svære. Den ene endte med at blive aflivet, den var direkte farlig at sætte sig op på. Der kan selvfølgelig være mange årsager hertil, men da jeg endnu ikke har mødt Strauss'er, der har opført sig anderledes, ville jeg aldrig bruge ham. Mest af alt fordi jeg har Oldenborger pga det fantastiske sind og rideligheden.

Til gengæld synes jeg rigtig godt om Urfürst af Hvarre. Der får du fuldblodet ud i 3.led, hvor det iflg mange erfarne avlere slår bedst igennem på udseendet, men ikke påvirker Oldenborg-sindet. Og så har han jo gennem Urprinz samme afstamning som Union Jack. ;-)

 

 


Den som kun tar spøg for spøg - Og alvor kun alvorligt Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt.


UNION FIGHTER af FARMER


Sov sødt Montreux 1992-2009


Hvem siger, det hele skal være så kedeligt? ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Le Mans....
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 19:38
Hej Tine.
Aller først tillykke med kåringen af ham, han ser ud til at være en rigtig god model.
Men er det rigtig han skal op til Ib Kirk, er han solgt, eller er til avlstjeneste hos ham?
Har måske en hoppe jeg måske ifoler, grundet en seneskade.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 10:47

Tjah, jeg har også kendt 4 Strauss afkom, og de 3 af dem, der blev ved avler hele opvæksten, er absolut ikke uridelige eller trælse af sind.

 

Derimod kender jeg en Union Jack, af samme kombination som den viste ovenfor, den satte rytteren af bevidst, med en serie, der kostede hende 2 brud i ryggen, kan ikke gå på fold med NOGEN, og har intet lært efter 2 års ridning, da det ikke passer herren.

 

Et af Strauss-afkommene havde jeg æren af at tilride, han var den sødeste nemmeste lille ridehest, der aldrig havde en dårlig dag, hvorimod hans lillesøster, der har Union Jack til far, bevidst satte begge baghove i ribbene på mig, da den skulle lære at gå frem til mønstring.

 

Der vil altid køre diverse historier om denne eller hin hingst og deres afkom, og Strausserne kræver nok lidt mere "hestetække", til gengæld er de arbejdsvillige og fokuserede på mennesket, hvilket de 4 Union Jack jeg har arbejdet med, sandelig godt kunne bruge lidt af.

 

Det er muligt at Strauss-afkom hopper rundt, men det er ikke dem, der tramper dig ned, eller jorder af..

 

(Og så har jeg ikke set en Strauss med tøndeformede ribben, hvorimod det er et sikkert kendetegn for Union Jacks afkom..)

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fornærmet...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 15:14

Så er jeg jo en lille smule fornærmet nu... ;-) Min hest har absolut ikke tøndeformede ribben! Vi kan hurtigt blive enige i, at der altid kører historier om de forskellige hingste - og her er det bare så vigtigt at huske, at der jo også er en mor, der spiller ind - og opdragelse... Det tror jeg hurtigt, vi bliver enige i også? :-)

 

Min egen har flere halvsøskende fra samme avler, der alle er efter Jack, og der er ikke en eneste af dem, der har været tilnærmelsesvist som de heste, du beskriver ovenfor. Jane Svanekjær, som red en del på Jack, da hun var hos Ib Kirk, er en af mine gode venner, og hun beskriver Jack som en rigtig kammerat. Altid rar og omgængelig og gode rideture.

 

Ang arbejdsvillighed holder din sammenligning heller ikke helt her hos mig. Min underviser påpeger jævnligt, hvor dejligt det er at se en hest med så meget motor og villighed som min har.

 

Men det er sjovt, som vores oplevelser hver især "krydser"? Alle de ting, du nævner ved Jack-afkom, er meget tæt på det, jeg har oplevet ved Strauss'erne :-D Mon ikke vi er inde i en arv/miljø-diskussion her? ;-)


Den som kun tar spøg for spøg - Og alvor kun alvorligt Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt.


UNION FIGHTER af FARMER


Sov sødt Montreux 1992-2009


Hvem siger, det hele skal være så kedeligt? ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 15:50

Jo, hver so synes bedst om osv...

 

Derfor finder jeg det lidt unfair at "afskrække" nogen fra at bruge en bestemt hingst med så bastante udtalelser som at afkommene er uridelige og ubrugelige, når det netop er et spørgsmål om smag, håndtering og opvækst.

 

Der er ligeså mange, der er glade for deres Straussafkom, som der er glade for deres Union Jack..

 

Det er nok bare andre ting, der vægtes, og når TS ønsker "DV-type", så tager hun nok også et mere "ædelt" sind med, det skal jo passe til bygningen.

 

TS, du må ud og se nogle forskellige modeller, så du selv kan danne dig et billede af, hvad du kalder en "ridehestetype".

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Le Mans
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 19:48

Hej Lotte

 

Ja det er rigtigt at Le Mans kommer til at stå hos Ib Kirk

i bedæknings sæsonen.

Han vil blive vist frem både den 18-3 i Ringsted og den 28 april på Katrinelund.

 

Syntes du skal komme og kigge.

 

KH Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 01:03

Jeg syntes at de afkom jeg har set på nettet efter Strauss ser rigtig fine ud. Jeg googlede en anden tråd om Strauss afkom, og i den var der kun positive kommentare!

 

jeg har intet imod et "ædelt" sind. pt. har jeg en fuldblodsvallak som ridehest, han er gammel gallop hest, han er meget følsom og kan blive tændt. så jeg synes selv jeg har erfaring med en"følsom" hest. men om det er det samme temperament der er gældende for Strauss afkommene ved jeg jo af gode grunde ikke. Men hvis det er, så sys jeg bare det er dejligt, jeg kan godt lide en hest med gnist (selvom det selvfølgelig os nogen gange kan blive for meget!).

 

Mutter er en dejlig rolig madame, så hvis det bare bliver et halv mutter og halv halv følsom temperament, så tror jeg det bliver en kanon ridehest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 puha det
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 02:27
Er godt nok fristende, at komme op på Katrinelund.
Problemet er bare, at jeg skal ud og tage billeder ved et stævne.
Hvad tid på dagen starter det deroppe?

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine, vil du ikke
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 02:39
Lige skrive privat, der er noget jeg godt vil høre om hingsten :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 fniiisss..
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 15:19

Jag har også haft stor fornøjelse af kasserede galopheste, og ja, det er lidt det samme..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 07:15

godt, så bruger jeg ham.

så må vi se hvad resultatet bliver :D uuh jeg glæder mig!!


Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx (1995)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lotte.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 21:32

Hej Lotte

 

Skriv til mig på kirsebaergaarden@c.dk

så skal jeg svare på dine spørgsmål

 

VH Tine

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 22:30

det gør jeg :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 08:29

Hvis der er nogen der har lyst til at vide det, så er Verona pt ved Alfred for at blive bedækket af Joker :)

 

Det blev ikke Strauss i denne omgang, måske næste år :) Verona har i forvejen lavet et føl efter Joker -Ofelie Helfin, og hun er en helt fantastisk skøn unghest. Hun er 2år og omkring 170 så hun bliver en kæmpe :)

 

Jeg glæder mig til næste år!


Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx

Fuldblod - hesten med xx Factor!!

************************

0
0
Svar på denne tråd
 
 Joker...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 12:29

Hej.

 

 

 

Jamen tillykke med valget,---jeg kan jo kun sige at Joker

laver dejlige heste. Men du har jo selv en.

 

Jeg stiller en 3 års renavlet hoppe til kåring efter Joker

det bliver spændende hvad de siger til hende. Jeg er selv

utrolig glad for hende.

 

Held og lykke med ifolingen

 

 

VH Tine

Kirsebærgården

 

 

 

Oldenborg hopper sælger

0
0
Svar på denne tråd
 
 Joker afkom
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 13:21

Jeg har selv opdrættet en hoppe efter Joker med Temple Wind som morfar. Den stille til kåring på Sjælland, den skal jeg over se når hun skal afsted.

Jeg har ikke set hende siden hun var 2 år :).

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider