0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.


Lise Rønne: Jeg blev et mindre kærligt menneske, da jeg trådte ind på det traditionelle arbejdsmarked

Det tempo, der greb mig, da jeg forsøgte mig som lønmodtager i et fast job, sugede alt overskud og rum til andre mennesker ud af mig. Efter et år var jeg så forpustet og desillusioneret, at jeg måtte forlade mit drømmejob. Det her er beretningen om, hvordan jeg på egen krop mærkede, at næstekærligheden må have trange kår i et højaccelererende samfund som vores.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres.

Andreas Merrald
Foto: Andreas Merrald
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg følte mig virkelig klar, da jeg, for godt og vel et år siden, begyndte i mit nye job. Jeg havde netop haft et par år som henholdsvis studerende og freelancer med varierende arbejdstider og stod nu for at træde ind i mit drømmejob som forlagsredaktør.

For første gang i mange år skulle jeg arbejde 8-16 plus-minus, og jeg glædede mig virkelig til det hele. Jeg ønskede den faglige udfordring og så super meget frem til at få kollegaer efter et par lidt ensomme år uden. Jeg ville, med andre ord, virkelig gerne være en, der gik på arbejde.

Inderst inde tænkte jeg dog også: Gad vide, om det går? Som i: Kan min familie trives, når vi pludselig er to voksne, der hver dag skal lægge de fleste af vores vågne timer på et arbejde? Kan jeg? Jeg svarede mig selv: De fleste andre kan (omend det jo ikke passer), så jeg bør også kunne. Og som skrevet: Jeg ville virkelig så gerne.

Jobbet viste sig at være alt det, jeg havde håbet på. Det smukkeste forlag, de dejligst tænkelige kollegaer, fagligt det mest tilfredsstillende job, jeg nogensinde har haft. Jeg var flyvende i de første måneder, for fanden hvor var det fedt at være med til at løfte i flok, i fællesskab at skabe noget meningsfuldt, at have nogen at sludre med over frokosten.

Og inden jeg fortsætter: Jeg forestiller mig ikke, at forlagsbranchen er travlere end så mange andre brancher – tværtimod tror jeg, at jeg ville have haft samme oplevelse, som jeg her vil fortælle om, på mangen en dansk arbejdsplads, hvor det grænseløse arbejde er et vilkår.

Det hele gik fint i et stykke tid. Godt nok registrerede jeg ofte, at noget vendte forkert i maven på mig, når jeg om morgen skovlede ungerne ud ad døren og mange-mange-mange timer senere hentede min lille dreng i børnehaven med hovedet fuld af løse ender, kroppen fuld af uro og blikket stift rettet fremad – men oftere end dét high fivede jeg med mig selv og min kæreste, når det hele gik op.

Når vi nåede både tandlægen og forældremødet og at arrangere en legeaftale – og dét endda samtidig med, at børnene lod til at have det fint, og jeg havde givet den gas på arbejdet og knækket koden til noget, der virkelig kunne blive godt.

Travlheden kom i stigende grad til udtryk i de klassiske og absurd kedelige stresssymptomer. Jeg sov dårligt, havde hjertebanken, glemte ord, mistede overblikket

Jeg kunne blive helt høj af det, det var virkelig følelsen af at lykkes. Når bare jeg rankede ryggen, havde vores liv indlejret i et skema og søndag aften ignorerede, at mit hjerte bankede hårdere ved tanken om ugen, der kom, så kunne jeg jo godt. Pyh, lettelse.

Vi ved godt, hvordan det endte, og mit ærinde er egentlig ikke, per se, at fortælle om de stresssymptomer, jeg blev ramt af. Den slags fortællinger findes der, af gode grunde, masser af, og de fleste af os har læst dem og måske endda accepteret den præmis, at risikoen for at blive syg, når man tager sig et arbejde, er et vilkår.

Mit ærinde er at fortælle, at jeg holdt op med at kunne være noget for andre end mig selv, da jeg fik travlt.

Travlheden kom i stigende grad til udtryk i de klassiske og virkelig kedelige stresssymptomer. Jeg sov dårligt, havde hjertebanken, glemte ord, mistede overblikket, kunne ikke koncentrere mig, svarede mine børn med et delay, når de talte til mig.

Stresshandlingerne: Scrollede amok på min telefon, købte ting, spiste usundt, stoppede med at motionere, stoppede med at læse bøger, tog power naps som et instrumentaliseret greb for at kunne mere. Stadigt oftere mærkede jeg, at en succes på mit arbejde fik definitionsmagten over min families trivsel.

Jeg manglede hele tiden tid, men jeg tror, det var tempoet, der endte med at gøre mig så rundtosset.

Hele tiden havde jeg en følelse af at skulle gribe 200 bolde på én gang – og oven i det med fordel at kunne nå mere – og lige så ofte tænkte jeg: Det her er min hjerne ikke indrettet til at kunne. Det havde jeg jo i øvrigt ret i, for jeg ved jo godt, at jeg som menneske genetisk er indrettet til at leve, som vi gjorde det for hundredtusinder af år siden på den afrikanske savanne.

Altså: Jage, plukke, spise, være sammen og lægge sig til at sove ved solnedgang. Jeg garanterer, at der ikke er 200 forskellige bolde, der skal gribes, i den pakke.

Tværtimod er de fundamentale menneskelige behov for masser af søvn, sociale relationer, bevægelse og en nogenlunde sund kost – altså behov, der tager tid – helt og aldeles uforandrede, selv om verden omkring os er forandret.

For mig var det en umulig ligning at få til at gå op, for da jeg skruede op for mit tempo, lukkede jeg samtidig ned for lige præcis samtlige af mine grundlæggende behov.

Helt lavpraktisk skruede jeg op ved at begynde at gå hurtigere, at overhale, at skovle frokosten ind på ingen tid, at stjæle en forlomme i trafikken. Også derhjemme blev jeg hurtigere, overgangen mellem mit arbejdstempo og mit hjemmetempo blev udvisket, i takt med at min puls og mine mange gøremål skød i vejret.

Jeg var hele tiden på vej videre, jeg vendte ryggen til mine børn for at nå noget andet, jeg multitaskede, effektiviserede og optimerede, jeg begyndte at spilde mælken og tabe tråden. Alligevel følte jeg i lang tid, at jeg var i kontrol. Mit liv var accelereret i en, for mig, helt åndssvag grad, men jeg kunne handle – jeg kunne vælge at nå mere – for at få det hele til at gå op.

Så skete der noget, der var uden for min kontrol, og som jeg først rigtigt forstod, da jeg stødte på værket ’Fremmedgørelse og acceleration’ af den tyske sociologiprofessor Hartmut Rosa.

I sin kortlægning af de accelerationsprocesser, der præger det moderne liv i et samfund, der har blikket rettet mod effektivitet og bundlinje, peger han nemlig på, at et for højt tempo kan føre til en fremmedgørelsesfølelse i det enkelte menneske. Man kan vel beskrive det, som at man kropsligt, åndeligt og eksistentielt mister jordforbindelsen og ganske enkelt ikke længere kan mærke sig selv, sine omgivelser og andre mennesker.

Det lyder højtravende, ja, men for mig var det meget konkret: Pludselig kunne jeg vitterligt ikke mærke mig selv. Jeg kunne for eksempel ikke mærke, hvad der interesserede mig, og jeg fik en følelse af at være hul indeni og som konsekvens heraf ikke at have noget at byde ind med. Jeg blev noget så dødssygt som selvbevidst og kontrolleret og løb rundt efter noget ydre, fordi jeg ikke kunne mærke mit indre.

Jeg vendte mig væk fra verden, og samtidig med, at jeg løb rundt og konstant var i mit eget hoved, landede erkendelsen af, at jeg ikke længere havde plads til andre. Jeg orkede ikke rigtigt at være der for en ven, der havde det svært. Jeg glemte at spørge ind til operationer og børnefødselsdage blandt dem, jeg holder af.

Annonce

Jeg konverterede telefonsamtaler med mine nærmeste til sms’er, og for det meste signalerede jeg, at jeg var på vej videre, når jeg faldt i snak med en pædagog, en genbo, et medmenneske på min vej. Ofte tastede jeg løs på en eller anden tablet, mens jeg var i en samtale.

Stadigt sjældnere spurgte jeg: »Hvordan har du det?«.

Det var ikke længere mig, der bagte kage til vejfesten eller gik rundt med en indsamlingsbøsse, og da jeg meldte mig til at skaffe julehjælp til et par børnefamilier, der, i modsætning til min egen, intet havde at gøre godt med, lod jeg det løbe ud i sandet, da jeg ikke kunne finde overskuddet og koncentrationen til at forstå de formularer, jeg skulle udfylde. Min travlhed viste sig ikke kun at være mit eget anliggende.

Jeg blev en mindre kærlig og mindre givende version af mig selv, og jeg tror, at det var diskrepansen mellem mine værdier og min virkelighed, der gjorde, at jeg fik det dårligt.

Det egentlig vilde i hele denne her beretning er dog, at folk omkring mig sagtens ville kunne indvende, at så dårligt kan jeg da heller ikke have haft det.

Jeg fremstod nemlig helt sikkert velfungerende i hele den periode, jeg netop har beskrevet. Jeg smalltalkede, smilede, inviterede på lasagne, læste godnathistorie og passede mit arbejde. Den virkelighed, jeg beskriver her, er bare også rigtig. Den ser så voldsom ud på skrift, synes jeg, men mens jeg var i den, føltes den ret normal.

Måske det er, fordi den sådan set var … normal? Altså, ligesom så mange andres? Måske vi bare har vænnet os til det flakkende blik, der fortæller os, at samtalen skal holdes kort, måske vi har vænnet os til at kigge ned og ikke op, måske vi har vænnet os til at tale om dårlig nattesøvn og ondt i ryggen, om bøger, vi ikke får læst, om hamsterhjulet, der bare er sindssygt travlt?

Måske vi har vænnet os til, mest af alt, at være os selv nærmest?

Jeg kan kun tale for mig selv. For mig skete der det, at jeg, i det øjeblik jeg løsnede blikket og skævede til siden, ikke kunne finde ud af at blive på den vej, jeg havde løbet så stærkt på. For ude til siden så jeg hele tiden billeder af alt det liv, jeg drømte om at have mulighed for at gribe.

Jeg så spontane snakke på fortovskanten en solskinseftermiddag, jeg så muligheden for at sætte mig hos en, der har brug for det, jeg så muligheden for med glæde at byde ind i små og store fællesskaber.

Jeg drømte hele tiden om at være langsom, og da jeg rigtigt så det, var jeg nødt til at træde til siden og give slip på mit job, min faste løn og vel egentlig også på en status.

Jeg ville så inderligt gerne have kunnet føle mig som et helt menneske, samtidig med at jeg havde et vildt spændende job med skønne kollegaer, men den samlede pakke var ikke bæredygtig for mig.

Nu må jeg finde min vej på en anden måde, og det er jeg så privilegeret at kunne. Mange, der ikke har samme valg, betaler åbenlyst en høj pris, det ved jeg, og løfter jeg blikket og ser på det fællesskab, vi ideelt set udgør, så må det uomtvisteligt også betale. Der må opstå ensomhed imellem os, når vi løber for stærkt, for samtaler, hygge og omsorg kræver tid.

Mit år i et helt almindeligt højt tempo fik mig til at indse, at det ikke giver mening, at jeg ryster på hovedet af hjerteskærende triste kurver over ensomhed og mistrivsel, hvis jeg samtidig ikke har luft til andre end mig selv.

Jeg kan ikke høre mig selv tale om vigtigheden af et varmt og stærkt civilsamfund, hvis jeg aldrig i livet selv ville byde ind.

Jeg tror – nej, jeg ved faktisk – at jeg bærer nøglen til fremtiden ved at skrue ned.

Nu er foråret her, og jeg vil tage mine børn i hånden, jeg vil kigge op og ud, jeg vil tage mig min tid og vende mig mod verden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Læs mere

Annonce

Mere fra os

Annonce

Forsiden

Annonce