Ti endegyldige sandheder

Vi skrev disse "Ti endegyldige sandheder", da Google kun var nogle få år gammel. Vi vender fra tid til anden tilbage for at se, om de stadig holder vand. Det håber vi, at de gør – og vi står ved dem.

  1. Fokus på brugeren, så kommer resten af sig selv.

    Lige fra begyndelsen har vi fokuseret på at levere den bedst mulige brugeroplevelse. Uanset om vi udvikler en ny internetbrowser eller et nyt udseende til startsiden, har vi stort fokus på, at det i sidste ende er til fordel for dig og ikke blot vores eget interne mål eller bundlinjen. Vores startside er enkel og tydelig, og siderne indlæses med det samme. Placeringer i søgeresultaterne sælges aldrig til nogen, og annoncer markeres ikke blot helt tydeligt, de har også relevant indhold og distraherer ikke. Når vi skaber nye værktøjer og applikationer, mener vi, at de bør fungere så godt, at du ikke tænker over, om de kunne være lavet bedre.

  2. Det er bedst at koncentrere sig om at være rigtig, rigtig god til én ting.

    Vi er gode til søgning. Med en af verdens største forskningsgrupper, der udelukkende fokuserer på at løse søgeproblemer, ved vi, hvad vi er gode til, og hvordan vi kan gøre det bedre. Ved at genskabe vanskelige problemer har vi kunnet løse dem og foretage løbende forbedringer i en tjeneste, der allerede gør det nemt og hurtigt for flere millioner at finde oplysninger. Vores engagement i at forbedre søgning hjælper os med at anvende det, vi har lært, på nye produkter som f.eks. Gmail og Google Maps. Vi håber at kunne bruge søgningen på andre endnu ukendte områder, og at vi kan hjælpe folk med at få adgang til og bruge endnu mere af den stadigt voksende informationsmængde.

  3. Hurtigt er bedre end langsomt.

    Vi ved, at din tid er kostbar, så hvis du søger efter et svar på nettet, vil du gerne have svar med det samme – og vi vil gerne hjælpe dig med dette. Vi er måske de eneste i hele verden, der ærligt kan sige, at vi ønsker, at folk forlader vores startside så hurtigt som muligt. Ved at fjerne overskydende bits og bytes fra vores sider og øge effektiviteten har vi slået vores egen rekord mange gange, så den gennemsnitlige svartid for et søgeresultat nu kun er en brøkdel af et sekund. Vi tænker altid på hastigheden, når vi udvikler nye produkter, uanset om det gælder en mobilapplikation eller Google Chrome, som er en browser, der er udviklet til at være hurtig nok til det moderne internet. Vi arbejder hele tiden på at gøre det hele endnu hurtigere.

  4. Demokrati på nettet virker.

    Google-søgning fungerer, fordi den er baseret på flere millioner menneskers links på websites, der er med til at bestemme, hvilke andre websites der byder på godt indhold. Vi vurderer vigtigheden af alle websider ved hjælp af mere end 200 signaler og flere forskellige teknikker som blandt andet vores patenterede PageRank™-algoritme, der analyserer, hvilke websites der er "stemt ind" som de bedste informationskilder af andre sider på nettet. Efterhånden som nettet bliver større, forbedres denne funktion, da hvert nyt website er en ny informationskilde og en ny stemme, der kan tælles med i regnskabet. På samme måde er vi aktive i udviklingen af open source-software, hvor nytænkningen finder sted gennem mange programmørers samlede anstrengelser.

  5. Du behøver ikke at sidde bag dit skrivebord for at finde et svar på dit spørgsmål.

    Verden bliver mere og mere mobil: Folk vil have adgang til information døgnet rundt, uanset hvor de befinder sig. Vi iværksætter nye teknologier og tilbyder nye løsninger til mobiltjenester, der hjælper folk i hele verden med at udføre mange forskellige opgaver på deres telefon, lige fra at tjekke deres mail og kalender til at se videoer, for ikke at nævne de mange forskellige måder man kan udføre Google-søgninger på via en telefon. Derudover håber vi på at skabe større innovation for mobilbrugere overalt med Android, en gratis open source-mobilplatform. Android bruger den åbenhed, der skabte internettet, i mobilverdenen. Ikke alene er Android en fordel for forbrugere, der vil have mere at vælge imellem og innovative nye mobiloplevelser, den åbner også op for indtjeningsmuligheder for mobilselskaber, producenter og udviklere.

  6. Man kan tjene penge uden at være ond.

    Google er en forretning. Vores indtjening stammer fra salg af søgeteknologi til virksomheder og fra salg af annonceplads på vores website og andre websites rundt om på nettet. Flere hundredetusinde annoncører over hele verden bruger AdWords til at reklamere for deres produkter. Flere hundredetusinde udgivere bruger vores AdSense-program til at levere annoncer, der er relevante for indholdet på deres website. Vi har fastlagt en række vejledende principper for vores annonceprogrammer og fremgangsmåder for at sikre, at vi i sidste ende servicerer alle vores brugere (uanset om de er annoncører eller ej):

    • Vi tillader ikke, at der vises annoncer på vores sider med søgeresultater, medmindre de er relevante der, hvor de vises. Vi tror fuldt og fast på, at annoncer kan udgøre nyttige oplysninger, men kun hvis de er relevante for det, du ønsker at finde – så det er muligt, at nogle søgninger slet ikke giver nogle annoncer.

    • Vi mener, at annoncer kan være effektive uden at være anmassende. Vi accepterer ikke pop op-annoncer, der forstyrrer dig i at se det indhold, du har bedt om. Vi har fundet ud af, at tekstannoncer, der er relevante for den person, der læser dem, giver mange flere klik end tilfældige annoncer. Både store og små annoncører kan benytte sig af dette stærkt målrettede medie.

    • Annoncer på Google er altid tydeligt angivet som et "sponsoreret link", så de ikke kompromitterer søgeresultaternes integritet. Vi manipulerer aldrig med placeringen af søgeresultaterne, så vores partneres sider bliver vist højere oppe i søgeresultaterne, og det er ikke muligt at købe sig til en bedre PageRank. Vores brugere stoler på, at vi er objektive, og den tillid vil vi aldrig give køb på.

  7. Der findes altid flere oplysninger et sted derude.

    Da vi havde indekseret flere HTML-sider på internettet end nogen anden søgetjeneste, begyndte vi at fokusere på information, der ikke var lige så lettilgængelig. Nogle gange drejede det sig bare om at integrere nye databaser i søgningen, f.eks. at tilføje en telefonbog eller en vejviser. Andre ting krævede lidt mere fantasi, f.eks. at skabe muligheden for at søge i nyhedsarkiver, patenter, akademiske tidsskrifter, flere milliarder billeder og millioner af bøger. Vores forskere forsøger altid at finde metoder, der kan levere al information i verden til dem, der søger svar.

  8. Behovet for information findes alle steder.

    Vores virksomhed blev grundlagt i Californien, men vores mål er at muliggøre adgangen til information i hele verden på alle sprog. Derfor har vi afdelinger i 60 lande, flere end 180 internetdomæner, og vi leverer over halvdelen af vores søgeresultater til folk uden for USA. Vi tilbyder Googles søgegrænseflade på mere end 130 sprog, tilbyder folk muligheden for at begrænse resultater til indhold, der er skrevet på deres eget sprog, og forsøger at levere resten af vores programmer og produkter på så mange sprog og i så mange tilgængelige formater som muligt. Med vores oversættelsesværktøjer kan du finde indhold, der er skrevet på den anden side af jorden på sprog, som du ikke taler. Med disse værktøjer og hjælp fra frivillige oversættere har vi været i stand til at forbedre både variationen og kvaliteten af tjenester, som vi kan tilbyde i verdens fjerneste egne.

  9. Man kan godt være alvorlig uden at gå i jakkesæt.

    Vores stiftere har grundlagt Google ud fra tanken om, at arbejdet skal være udfordrende, og udfordringen skal være sjov. Vi mener, at der sker gode og kreative ting i den rette virksomhedskultur – og det betyder ikke bare, at der skal være lavalamper og fitnessbolde. Det kræver, at medarbejderne yder noget og tager ansvar for de enkelte resultater, som bidrager til vores generelle succes. Vi er stolte af vores medarbejdere – energiske, engagerede folk med forskellige baggrunde og kreative tilgange til arbejde, fritid og resten af livet. Vores atmosfære er afslappet, men når der opstår nye ideer i kantinekøen, på et teammøde eller i motionsrummet, udveksles, afprøves og sættes de i værk med svimlende hastighed – og det kan være springbrættet for et nyt projekt, der bruges i hele verden.

  10. Godt er bare ikke godt nok.

    Vi ser succes som et udgangspunkt, ikke som målet. Vi opstiller mål for os selv, som vi ved ikke er opnåelige endnu, fordi vi ved, at hvis vi alligevel prøver, kan vi komme længere, end vi regnede med. Ved hjælp af innovation og gentagelse forsøger vi at gøre ting, der fungerer godt, endnu bedre og forbedre dem på uventede måder. Da en af vores teknikere f.eks. så, at søgningerne fungerede godt for ord, der var stavet korrekt, tænkte han over, hvad der skete med stavefejl. Det fik ham til at skabe en intuitiv og mere nyttig stavekontrol.

    Selvom du ikke ved helt præcis, hvad du leder efter, er det vores problem at finde et svar på nettet, ikke dit. Vi forsøger at opfylde behov, som vores brugere ikke vidste de havde, med produkter og tjenester, der sætter nye standarder. Da vi lancerede Gmail, havde det mere lagerplads end nogen anden e-mailtjeneste på det tidspunkt. Set i bakspejlet virker det oplagt – men kun fordi vi nu har nye standarder for lagerplads til e-mail. Dette er nogle af de ændringer, som vi forsøger at få igennem, og vi prøver altid at finde nye steder, hvor vi kan gøre en forskel. Vores konstante utilfredshed med tingenes tilstand er drivkraften bag alt, hvad vi laver.

Fortrolighed

Vores privatlivspolitik, værktøjer m.m. til administration af dine oplysninger hos Google.

Mere

Sikkerhed

Vores tilgang til sikkerhed, og hvordan du rapporterer et problem med sikkerheden.

Mere

Softwareprincipper

Vores modstand mod vildledende internetsoftware.

Mere

Politik om uønsket software

Vores kriterier for brugervenlig software på nettet.

Mere

Forsyningskæde

Vores engagement i ansvarlig produktion.

Mere