Beskyttelse af dine data.

Hos Google fokuserer vi meget på at sikre og beskytte de oplysninger, vi lagrer i vores computersystemer. Vi har derfor implementeret en sikringsstrategi på flere niveauer i hele organisationen.

Google Analytics-principperne for sikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger opsummerer de forholdsregler, vi tager for at hjælpe dig med at beskytte dine data.

Vores privatlivspolitik

Hos Google er vi meget opmærksomme på den tillid, du viser os, og på vores ansvar for at beskytte dine data og personlige oplysninger. En af måderne, hvorpå vi lever op til dette ansvar, er ved at fortælle dig, hvilke oplysninger vi indsamler, når du bruger vores produkter og tjenester, hvorfor vi indsamler dem, og hvordan vi bruger dem til at give dig en bedre oplevelse. I Googles privatlivspolitik og -principper er det beskrevet, hvordan vi behandler personlige oplysninger, når du bruger Googles produkter og tjenester, herunder Google Analytics.

Google Analytics-cookies

Google Analytics anvender primært cookies fra det oprindelige website til rapportering af besøgendes interaktioner på dit website. Disse cookies bruges til at opbevare oplysninger, som ikke kan identificere brugeren personligt. Browsere deler ikke cookies fra det oprindelige website på tværs af domæner.

For kunder, som bruger funktionen Google Analytics for displayannoncører, anvendes en tredjepartscookie fra DoubleClick til at aktivere funktioner, såsom remarketing af produkter, f.eks. AdWords, på Google Displaynetværk. Du kan få flere oplysninger om denne cookie ved at gå til ofte stillede spørgsmål om Googles beskyttelse af personlige oplysninger for annoncering. Du kan administrere dine indstillinger for denne cookie og fravælge denne funktion ved at besøge Annoncepræferencer.

Kunder, der har aktiveret indsamlingsmetoden analytics.js via Universal Analytics kan selv bestemme, om de vil bruge en cookie eller ej. Hvis kunden beslutter at bruge en cookie, reduceres de oplysninger, der gemmes i den lokale førstepartscookie, til et tilfældigt id (f.eks. 12345.67890).

Brug af IP-adresse

Alle computere og andre enheder med forbindelse til internettet tildeles en internetprotokoladresse (IP-adresse). IP-adresser tildeles normalt i landespecifikke blokke og kan ofte bruges til at identificere det land, den region og den by, hvorfra en computer opretter forbindelse til internettet. Da websites skal bruge IP-adresser, for at internettet kan fungere, har ejere af websites adgang til de besøgendes IP-adresser, uanset om de bruger Google Analytics eller ej. Google Analytics bruger IP-adresser til at opretholde tjenestens sikkerhed og give ejere af websites en fornemmelse af, hvor i verden de besøgende kommer fra (også kaldet "IP geolocation").

Google Analytics deler ikke den faktiske IP-adresse med Google Analytics-brugerne. En metode, der kaldes IP masking, giver desuden ejere af websites, som bruger Google Analytics, mulighed for at vælge, at Google Analytics kun skal bruge en del af IP-adressen til geografisk lokalisering.

Datafortrolighed

Google Analytics beskytter fortroligheden af dine data på flere måder:

Indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger

Google giver adgang til følgende kontrolelementer for ejere af websites, som har implementeret Google Analytics, samt besøgende på websites, for at give flere valgmuligheder med hensyn til, hvordan deres data indsamles af Google Analytics.

Indstillinger for datadeling

Google Analytics-indstillingerne for datadeling giver dig mulighed for at dele data med andre produkter og tjenester. Deling af data giver feedback om Google Analytics, som vi kan bruge til at opbygge bedre funktioner og undervisningsmateriale til brugerne. Der findes flere typer indstillinger for datadeling, som kan ændres til enhver tid. Hvis du ikke vælger nogen indstillinger, bliver dine kontodata udelukket fra automatiske processer, som ikke er specifikt relateret til drift og forbedring af Google Analytics eller til beskyttelse af datasikkerhed og -integritet. Få flere oplysninger om, hvordan du ændrer indstillingerne for datadeling på din konto.

Kontoadministrators kontrol over data

Google Analytics-kontoadministratorer ejer deres Google Analytics-data.

Kontobrugere kan til enhver tid eksportere samlede rapporter fra Google Analytics via download af XML, PDF eller CSV eller via Google Analytics Core Reporting API. De eksporterede data kan bruges uafhængigt, uden Google Analytics, eller med andre applikationer/tjenester i forbindelse med Google Analytics.

Kontobrugere kan også til enhver tid slette en profil på deres Google Analytics-konto.

Kontrolforanstaltninger og -procedurer for medarbejderes adgang

Google klassificerer Google Analytics-data som fortrolige oplysninger. Vores kontrol med medarbejderes adgang beskytter kundernes data mod uautoriseret adgang, og vi sikrer, at kontrollen håndhæves.

Informationssikkerhed

I forbindelse med webbaseret databehandling er sikring af både data og applikationer afgørende. Google afsætter betydelige ressourcer til at sikre applikationer og datahåndtering for at forhindre uautoriseret adgang til data.

Data lagres i et kodet, effektivitetsoptimeret format i stedet for et traditionelt filsystem eller en database. Data spredes på en række fysiske og logiske drev for at sikre redundans og hurtig adgang og for at beskytte dem mod manipulation.

Googles applikationer kører i et distribueret miljø med flere klienter. I stedet for at lagre hver kundes data på en enkelt maskine eller en gruppe maskiner fordeles data fra alle Googles kunder (forbrugere, virksomheder og endda Googles egne data) i en fælles infrastruktur bestående af Googles mange homogene maskiner i Googles datacentre.

Driftsikkerhed og datagendannelse

For at minimere afbrydelser af tjenesten forårsaget af hardwarefejl, naturkatastrofer eller andet implementerer Google et omfattende datagendannelsesprogram i alle sine datacentre. Dette program omfatter flere komponenter, der skal sikre redundans i tilfælde af fejl, bl.a. følgende: